Dvě tváře světového umělce, dvě Venuše v jedné aukci: Ladislav Sutnar, průkopník grafického designu i amerického pop-artu
Jméno Ladislava Sutnara je v české kotlině spojeno především s designem; ať už s kvalitními dřevěnými hračkami pro děti nebo s elegantními čajovými a jídelními servisy, které navrhl pro Krásnou jizbu ve třicátých letech 20. století. Avšak jeho průkopnická práce na poli amerického pop-artu na své pravé zhodnocení stále čeká. Dva monumentální obrazy z cyklu Venuše se budou 28. 5. 2023 jubilejně dražit v Galerii Kodl, v aukčním domě, který přesně před dvaceti lety uspořádal v Čechách vůbec první prodejní výstavu zaměřenou právě na pop-artová díla tohoto světově významného umělce.
Srozumitelný, účelný a pozitivně společensky působící design. To bylo smyslem Sutnarovy celoživotní práce. Tento způsob analytického a zároveň praktického uvažování se později propsal i do jeho průkopnických pop-artových obrazů, které v roce 1969 vystavil pod pojmem Joy-art, tedy „umění radosti“. Rozvíjel v nich svou vizi designu pro dvacáté století, který měl být bytostně šťastný, humorný a vitální.
Sutnarovy Venuše nepředstavují pouze líbivé plakátové malby. Jsou vizuálními kódy své doby. Dokázal do nich vepsat náladu šedesátých let v Americe, která se navzdory přetrvávajícím morálním dogmatům a puritánství, začala vlivem sílící masové komunikace rozvolňovat. Tuto společenskou změnu Sutnar vypozoroval již v počátku a postavil se k ní čelem, jako ostatně ke všemu ve svém životě.
Již v padesátých letech tak vznikla série The Strip Street inspirovaná ženami, které dříve potkával v bezprostřední blízkosti vlastního bytu. V prvních letech svého působení v Americe se totiž usídlil v budově mezi Pátou a Šestou Avenue na 52. ulici, která byla v letech války veřejným domem. Když pak v šedesátých letech na sérii navázal cyklem Venuší, byl již v americké kultuře etablovaným výtvarníkem a v jeho ateliéru se scházela celá nastupující generace amerických umělců, jakými byli například Andy Warhol či Philip Pearlstein, kterým již byly předsudky předcházející tradicionalistické generace zcela cizí. Ikonické série pop- artových „sex-symbolů“, tak vznikaly v Sutnarově ateliéru o mnoho dříve než proslavená série serigrafií Andyho Warhola s tématem Marylin Monroe (1962).
Obě Venuše, jež budou poslední květnovou neděli draženy v rámci 89. aukce Galerie Kodl jsou publikovány v katalogu Ivy Knobloch – Americké Venuše z roku 2011. První z nich je v katalogu přímo reprodukována a druhá je přítomna v reprodukovaném archivním deníku umělce pod č. 7. Skutečnost, že se na aukci sešly hned dvě velkoformátové malby z tohoto cyklu, představuje pro milovníky umění druhé poloviny 20. století neobvyklou sběratelskou příležitost.
Galerie Kodl se na světovém trhu dlouhodobě zasluhuje o zhodnocování významu umělců a umělkyň pocházejících z Čech. A to nejen dosaženými aukčními výsledky, ale také zápůjční a donátorskou činností. Zprostředkovává zápůjčky děl českých umělců a umělkyň na významné světové výstavy a přehlídky, jejichž vznik také finančně podporuje. Nejinak je tomu i u autorů a autorek druhé poloviny 20. století. Má na svědomí například autorské rekordy Běly Kolářové, Jana Kubíčka nebo Theodora Pištěka, na jehož výstavě v Českých Budějovicích, která se zaměřovala na zasazení autorovy tvorby do světového kontextu, se také významně podílela. Nepřekvapí proto, že se obě Venuše objevují právě v aukčním katalogu Galerie Kodl, která tím zároveň symbolicky oslavuje 20 let od vůbec první samostatné výstavy pop- artových děl Ladislava Sutnara v Čechách, kterou uspořádala v roce 2003.
Ladislav Sutnar (1897-1976), Venuše (2)