olej na plátně
1916
vpravo nahoře
84 × 72 cm
rám
Vyvolávací cena: 150 000 Kč Dosažená cena: 180 000 Kč
85. aukce, číslo katalogu 51 Sensitivní obraz pochází z Kremličkova zlomového a velice plodného období, ve kterém se výrazným způsobem proměnila jeho tvorba jak z formálního, tak z námětového hlediska. Během trvání první světové války se malíř uchýlil do Kameniček na Českomoravskou vysočinu, kde nalezl bohatý zdroj inspirace v zobrazování prostých lidí, jež s velkým zaujetím portrétoval nebo je zachycoval při jejich nelehkých denních činnostech. Přestože v mnohém zůstal věrný principům žánrové malby svého učitele Hanuše Schwaigera a tematicky čerpal z tradice holandských mistrů, síla a novost jeho výrazu spočívala v pochopení francouzské postimpresionistické malby. Kremličkova portrétní tvorba se ovšem utvářela ještě před válkou a na tomto poli se zpočátku projevoval jako profesionální, akademií vyškolený malíř. Brzy však jeho zručné podobizny výrazně převýšily práce generačních vrstevníků, a i ony vypovídají o jeho cílevědomé snaze postihnout ideu moderního obrazu. Podle postavení portrétovaného a jeho vztahu k autorovi získávaly tyto práce důvěrnější nebo oficiálnější ráz. V úsporných podobiznách Kremlička cíleně vyloučil vše, co se netýkalo portrétovaných. Zpravidla byla vůči jednobarevným šatům a jednolitému pozadí zdůrazněna pouze tvář. Podobizna paní Michalové se řadí ke skupině takto motivovaných děl. Sedící žena zobrazená z anfasu svým pohledem navazuje přímý kontakt s malířem i divákem, avšak z jejího zamyšleného výrazu cítíme jistou vzdálenost od okolního světa a pohroužení se do sebe sama. Kremlička portrét pojal výjimečným způsobem, ve kterém naprosto realisticky vyjádřil nejen hlavu portrétované se všemi detaily a v bohatě promodelovaných valérech nesoucích se ve škále hnědí, šedí a červení, ale i vnitřní svět a psychologickou stránku zobrazované. Hodnotu plátna zvyšuje původní rám, jejž dříve umělec použil pro svůj jiný obraz, jak naznačuje autorské značení na rubu napovídající, že patřil slavnému Portrétu děvčátka. Adresa na štítku označuje Kremličkův tehdejší ateliér. Obraz byl vystaven na autorově posmrtné výstavě konané v pražském Obecním domě pod názvem Podobizna paní M. (12. 3. – 24. 4. 1932, kat. č. 264). Při konzultacích posouzeno PhDr. R. Michalovou, Ph.D., a prof. J. Zeminou. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit: „[…] Podobizna paní Michalové nejen výrazně rozšiřuje poznání Kremličkovy portrétní tvorby, ale podstatně obohacuje naše poznání vývoje moderního malířství v jeho formativních letech. […]“).