olej na plátně lepeném na kartonu
1935
vpravo dole
51 × 36 cm
rám
Vynikající práce je kvalitní ukázkou Bazovského vyzrálé periody tvorby, spadající do umělcova období tzv. lyrického kontrapunktu mezi léty 1934–1937. Bazovský byl jedním ze zakladatelů slovenské avantgardy, pro kterou se stalo v mnoha momentech příznačné kombinování lidových témat a umění s novějšími malířskými postupy. Obraz Hájnik znázorňuje monumentalizovanou postavu mohutně rozkročeného bači, za nímž můžeme pozorovat dvě jen zlehka načrtnuté dřevěné koliby. Bazovský užil výrazné obrysové linky a tlumené barevnosti. Silně pastózní malba a suverénní rukopis však výjevu dodávají na živelném, velice energickém působení, které vyzařuje slovenský národní temperament, a představuje Bazovského jako hrdého zástupce své země. Dílo bylo vystaveno v roce 1935 na monografické výstavě v pražské výstavní síni Elán, kde je zachyceno na dobové fotografii. Autorská signatura byla vytvořena až po lakování. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Ing. M. Hodošem. Přiložena restaurátorská zpráva ak. mal. T. Bergera a odborná expertiza PhDr. M. Bajcurové, CSc. (cit.: „Na základu umeleckohistorickej a komparatívnej, tiež reštaurátorskej analýzy, ako aj archívneho výskumu; vyhodnotenia spôsobu maľby Miloša A. Bazovského z polovice 30. rokov 20. storočia. Je to vzácna ukázka Bazovského (rukopisných) hľadanie v prechodnom období smerom k tzv. lyrickému kontrapunktu. “).