Pokračovat k obsahu
Maurice de Vlaminck (1876–1958) Kytice

olej na plátně
1937
vlevo dole
81 × 60 cm
rám

Vyvolávací cena1 200 000 Kč Dosažená cena1 560 000 Kč

Na českém trhu velice ojediněle se vyskytující dílo všestranného umělce, ale především vynikajícího představitele francouzské avantgardy Maurice de Vlamincka, který svou dravostí vyvedl z míry dokonce i Henriho Matisse, představuje umělcovu vyzrálou polohu tvorby 30. let. Porovnáme-li díla Henriho Matisse a Maurice de Vlamincka, kteří oba vystavovali na dnes již ikonicky známé výstavě pořádané Salonem nezávislých v roce 1905, jistým kritikem popsané jako „Donatello mezi šelmami“, ocitneme se ve dvou nejzazších a vzájemně nejvíce diferencovaných výtvarných projevech v rámci fauvistického hnutí. Chtěl-li Matisse svými obrazy především kontemplativně, až duchovně proniknout do jádra reality, Vlaminck naopak sledoval jediný cíl: maximálně sugestivně vyjevit svůj vášnivý temperament, jímž nazíral svět. Co se exaltovanosti projevu týče, vzorem mu byl jeden z otců moderního umění Vincent van Gogh, taktéž velmi svérázná a solitérní osobnost, a tak není divu, že na škále odvážnosti bylo právě Vlaminckovo dílo v rámci fauvistického hnutí tím nejdravějším. I navzdory dobovému příklonu k neoklasicismu je toto plátno koloristicky velmi odvážné a nenechává diváka na pochybách, že Vlaminck představoval vysoce individuální povahu, která nejenže se nenechávala ovlivnit muzeálními díly, ale dokonce ke všemu svému umu a výrazu došla samoučením a sebezpytem. Právě jedinečnost mysli i výtvarného projevu nakonec dovedla Vlamincka k velice individuálním stanoviskům a specifickému malířskému projevu, jak ostatně dokládá i jeho autobiografická kniha Nebezpečný obrat (Tournant dangereux). Právě v období, v němž bylo namalováno předložené plátno, se Vlaminck odvrací od moderního umění a hledá vlastní výtvarný jazyk. Velmi sugestivně a suverénně pojatá malba Kytice prokazuje umělcovu velkou malířskou zkušenost a cit pro barvu. Okvětí v popředí září v rumělkově červených a výrazně žlutých barvách, zatímco se do neutrálně hnědošedého pozadí noří zelenavé stvoly a malé modré květy. Světelnost i objemovost květiny je zcela dána umělcovou schopností komponovat dílo v barevné perspektivě. Dle pařížské Sotheby's bude plátno zařazeno do chystaného katalogu Vlaminckova díla (Madame Godelieve de Vlaminck – Madame Pascale Krausz, „Archives Vlaminck“ a bylo vystaveno v Sotheby's v Paříži roce 2020. Při konzultacích posouzeno doc. PhDr. M. Theinhardt a prof. J. Zeminou. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D.

Aukční den 92
Aukční den 92
Aukční den 92
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.