komb. tech. (akvarel, tempera, pastel) na papíře
1962
vpravo dole
21,5 × 35 cm
rám, sklo, pasparta
Jedinečná práce Zdeňka Sklenáře je vzácnou ukázkou reflexe jeho čínské zkušenosti, která měla po polovině 50. let zásadní vliv na jeho budoucí tvorbu. Sklenář byl znám především jako grafik a ilustrátor, ale právě v 60. letech se začal výrazněji věnovat i volné tvorbě. Během tříměsíčního pobytu v Číně v roce 1955 se zásadně proměnil jeho výtvarný výraz. Okouzlila ho zejména čínská kaligrafie, která se stala základním stavebním prvkem jeho obrazů. Chápal ji jako výtvarný kód, skrze nějž vytvářel vizuálně hluboké abstraktní malby. V tomto případě lze ale v předkládaném díle rozeznat linie exotických pavích per, jež vyrážejí z tmavšího středu plochy obrazu. Dílo pochází z kvalitní pražské sbírky a jeho pravost byla potvrzena synovcem umělce Z. Sklenářem. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem.