tempera na papíře
1962
vpravo dole
43 × 58,5 cm
rám, sklo, pasparta
Jedinečná práce vynikajícího a všestranně nadaného umělce Karla Malicha pochází z autorova formativního, avšak bohužel psychicky velmi náročného výtvarného období. V této kritické fázi života, způsobené těžkou nemocí a následně úmrtím Malichova tatínka, se výtvarníkův projev vymaňuje z područí gravitace, zbavuje se hmotnosti a nabývá na senzitivitě a lyričnosti projevu. Krajina, která s největší pravděpodobností představuje autorův oblíbený kamenecký kopec, ztrácí na obraznosti a stává se z ní snová archetypální změť trhlin a trsů, vznášejících se a tekoucích prostorem, ne nepodobných kompozicím Josefa Šímy. Bravurní a promyšlené tahy štětcem proměňují ověřitelný čas a prostor v pulsující trhliny v krémově bílém papíře a nechávají tak vyznít autorovu hypersenzitivitu. Motivy ovoidů a časoprostorových trhlin se později stanou Malichovým ikonickým poznávacím znamením. Dílo pochází z kvalitní východočeské sbírky rodiny, která ho osobně obdržela od autora v roce 1967. Při konzultacích posouzeno PhDr. K. Srpem a PhDr. J. Machalickým.