Pokračovat k obsahu
Emil Filla (1882–1953) Zápas

komb. tech. (olej, tempera) na dřevěné desce
1938
vpravo dole
119 × 79 cm
rám

Vyvolávací cena2 000 000 Kč Dosažená cena19 440 000 Kč

Výrazově silná, mistrovsky vyvedená scéna spadá do doby těsně před druhou světovou válkou a v mnoha směrech je dokladem autorova brilantního umu ve štětcové technice, s vynikajícím vyjádřením podstaty tvarů úspornými výtvarnými prostředky. V rámci Fillova vývoje jde o jeden z nejosobitějších tvůrčích počinů, stojící na počátku zlomové epochy, v kontextu jeho tvorby jedné z nejvíce dramatických. Rafinovaný výškový formát dovolil umělci zachytit na velké ploše střetnutí dvou zvířat reprezentující jeho cyklus Bojů a zápasů, který začal rozvíjet v roce 1936 a naplno pak v letech 1937–1938. Tematické jádro souboru tkví v alegorii přepadení a následně záhuby, ve které vítězí silnější, dravější útočník a která je předem rozhodnutá, a to i tehdy, pokud se lev či tygr utká s podobně velkým savcem, jakým je například býk. Fillův zájem o ikonografii zvířecích bojů bývá tradičně dáván do souvislosti s obavou z krize evropského humanismu a růstem fašismu v Evropě. Jeho zájem o tuto problematiku však ještě úzce souvisí s archeologií Střední Asie, kterou se zabýval již od počátku třicátých let, zejména pak s motivy odvozenými z nomádského umění kočovníků. Filla se snažil dokázat, že národy, jejichž identita byla v té době zpochybňována jinými, zpravidla většími a silnějšími státy, mohou mít také kulturní tradici, která legitimizuje jejich vlastní působení a existenci v rámci silnějších mocností a celků. Je příznačné, že právě v bezprostřední blízkosti hrozícího válečného konfliktu dal Filla průchod svému temperamentu a spontánnosti, jež dílu vtiskly mimořádnou emotivní hodnotu. V jednotné monumentalitě kompozice se vše soustředí pouze na daný motiv, v němž se nic neodvádí od celkového účinu a obraz promlouvá především dynamickým napětím linií a tvarů. Prázdná plocha, před kterou se odehrává boj na život a na smrt, zdůrazňuje kontrast mohutných, do sebe zaklesnutých těl, hrozivě zaťaté drápy šelmy i vzpínajícího se býka s bolestně stočenou hlavou a vyděšenýma očima. Zápas Filla zařadil na výstavu: Emil Filla, Obrazy a kresby dosud nevystavené z let 1938 – 1939, SVU Mánes, Praha, 20. 7. – 2. 9. 1945, kat. č. 11. Tato výstava byla přenesena do Zemského muzea v Brně, SVU Aleš, 24. 10. – 15. 11. 1945, kat. č. 9. V Národní galerii byl veden pod číslem O 8148. Na rubu je štítek z Národní galerie v Praze uvádějící, že byl vystaven v Malmö, avšak v katalogu této výstavy: Filla, Gutfreund, Kupka och Tjeckisk Kubism, 1907 – 1927, Konsthall Malmö, 17. 12. 1982 – 6. 3. 1983, není uvedený. Mohl být zapůjčen mimo katalog. Zde byl vystaven pod názvem Zápas lva s býkem. Vzácné dílo původně pochází ze slavné sbírky dr. J. Borovičky. Autenticita byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v soupisu díla, který chystal prof. PhDr. V. Lahoda, CSc. Při konzultacích posouzeno Mgr. T. Donné a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „Filla tento obraz měl v oblibě, zařadil jej mezi několik vybraných, jež vystavil po válce. V českém malířství nebyl v minulém století autor, kdo by dokázal znázornit tak silné emotivní pnutí, tak vyhraněné průniky opačných hmot.").

Aukční den 92
Aukční den 92
Aukční den 92
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.