olej na plátně fixovaném na lepence
1979
vlevo dole
18 × 23 cm
rám, sklo, pasparta
Roku 1979, z kterého pochází Červený stroj v krajině, se Kamil Lhoták po mnoha desetiletích opětovně sešel na výstavě v Galerii Kniha a v Malé galerii Čs. spisovatele v Praze se svými druhy ze Skupiny 42 Františkem Grossem a Františkem Hudečkem. Civilistní poetika Skupiny byla Lhotákovi dlouhou dobu hnacím motorem a velkou inspirací, v 60. letech se však do ní začal prolínat magický realismus, který byl umělci vlastní i v následujících letech. V předloženém díle o něm vypovídá nejen opuštěná krajina, ale zejména pak hlavní surreálný motiv – červený stroj (snad hydrant, snad křídlo letounu) – neodpovídající žádnému reálnému zařízení. Dílo je adjustováno v původním rámu. Při konzultacích posouzeno PhDr. A. Strnadlovou a Ing. L. Šteffkem. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.