kvaš na lepence
1944
vlevo dole
41 × 26 cm
rám, sklo, pasparta
Po sběratelské i malířské stránce vzácný lyricko-poetický příklad z Ladova vyhledávaného období čtyřicátých let představuje pohled na malebnou chaloupku a kostel s hřbitovem, který se nad ní tyčí z kopcovitých lesů. Chaloupka je obydlená, v jejích oknech se svítí a z komína se line hustý dým. V popředí na stavidle u rybníka odpočívá vydra a na břehu vedle ní lze rovněž spatřit typickou vrbu. Tato kompozice, zalitá v počínajícím soumraku, je věrně známá především z Ladových oblíbených obrazů s hastrmanem – vydra se však v několika málo verzích také objevuje, a předložený obraz tak působí, jako by na něj snad čekala. Jde tedy o jeden z méně frekventovaných námětů, v tomto případě výškově koncipovaný, unikátnost obrazu zároveň umocňuje ryze krajinářské zpracování s absencí figurální stafáže. Kvaš Vydra nese po technické stránce malířův charakteristický rukopis, jejž můžeme nacházet v jemných černých liniích, plošné perspektivě, oblém tvarosloví jednotlivých elementů a zjednodušené barevné paletě. Dílo vyniká moderní syntézou motivů v náročném vrstveném provedení v kombinaci s optimisticky cítěnou atmosférou Ladova rodného kraje, a to i přesto, že vzniklo v pohnutých válečných letech. Pohádkově romantická scéna jako by se stávala autorovým osobním únikem do kouzelného mystického světa, na hony vzdáleného tomu reálnému. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. P. Pečinkové, CSc.