Pokračovat k obsahu
Antonín Slavíček (1870–1910) Z okolí Oldřichovce

olej na plátně adjustovaném na kartonu
1908
vlevo dole
51 × 60 cm
rám

Vyvolávací cena2 800 000 Kč Dosažená cena4 800 000 Kč

Představované dílo předního tvůrce moderní české krajinomalby, vůdčí osobnosti mladé generace žáků Julia Mařáka na pražské Akademii, prezentuje velmi kvalitní a  výrazný doklad autorovy zralé tvorby, která neustále procházela dynamickým rozvojem a  přehodnocováním uměleckých stanovisek. Ze Slavíčkových dopisů se k  tomuto konkrétnímu plátnu dozvídáme více. Vyplývá z nich především to, že si ho přímo z Oldřichovce odvezl v týdnu před 30. srpnem 1908 jeho první majitel. Slavíček se kvůli tomu musel v Oldřichovci zdržet až do 30. srpna 1908. Záznam o tom máme v listu profesorovi Jaroslavu Gollovi: „…psal mi nějaký pan Albrecht z Jindřichova Hradce (nevím, kdo to je), zda-li by za účelem koupení nějaké mé práce mne nemohl navštíviti v Oldřichovci.“ (Antonín Slavíček: Dopisy, Praha 1954, str. 100) Práce vytvořené v jihočeském Oldřichovci, kde Slavíček pobýval v létě roku 1908, formují určitý přechod od velkorysých pražských panoramat k závěrečnému období tvorby a nesou v sobě lyričtější notu, výraznou malířskou zkratku a snahu o věrné zachycení matérie i jejích základních elementů – vzduchu, půdy a vody. V tomto období Slavíčka také přitahovaly další jihočeské lokality, např. Chelčice, Vodňany nebo Bechyně. Obraz sugestivně popsal Miroslav Lamač již v  padesátých letech 20.  století: „Barevná škála, rozpjatá od bohatě rozbarvených okrů až k páleným hnědím, vrcholí oranžovým kadmiem a rumělkou střech. V kontrastu s tímto teplým terénem je vyladěn hluboký nezapomenutelný tón kobaltového nebe s fialově modelovanými obláčky.“ Obrazová plocha je pojednaná lehkým dynamickým rukopisem prozářeným prudkým denním jasem, zatímco chalupy ubíhají do neméně prudkého svahu směrem vzhůru a odvážně vytvářejí hlavní diagonální kompoziční osu. Vše je podáno s krajním zjednodušením, které však nebrání divákovu oku ve vytvoření pocitu konkrétního místa i s jeho bohatými senzuálními kvalitami. Zároveň se jedná o nenapodobitelnou fúzi světelné atmosféry, exprese a realismu, a v neposlední řadě také o velmi ilustrativní ukázku rozdílu mezi francouzským impresionismem a českými malíři, kteří barevný tón i nadále vázali na smyslový počitek vycházející z reality. Tato malba disponuje také důležitou výstavní (Jubilejní výstava díla Antonína Slavíčka, SVU Mánes, 1932, únor–březen; kat. č. 191, pod názvem Vesnice) a publikační historií (Výtvarné umění, Časopis ústředního svazu Československých výtvarných umělců, roč. V., č. 2, 1955, str. 87; J. Kotalík: Soupis díla Antonína Slavíčka, Praha 1965, uvedeno v  oddíle Nezvěstná díla pod názvem Chalupy na stráni, kat. č. 32; J. Tomeš, Antonín Slavíček, Odeon, Praha 1966, str. 116, kat. č. 404). Kvalitní moravská sbírka. Při konzultacích posouzeno prof.  R.  Prahlem,  CSc., a  prof.  J.  Zeminou. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa.

Aukční den 92
Aukční den 92
Aukční den 92
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.