akryl na plátně
1968-1973
dole uprostřed, na rubu
120 × 120 cm
rám
Jedinečná, na trhu vzácně se vyskytující práce galerijního významu představuje maďarského umělce Victora Vasarelyho jako průkopníka op-artu a geometrické abstrakce. Už během svých studií grafického designu a bezprostředně po nich se zabýval vyjadřovacími možnostmi geometrie a silnou redukci tvarů uplatňoval i jako tvůrce reklamních vizuálů pro farmaceutický průmysl. Čisté nepředmětné tvary pak mají v op-artu vytvářet iluzi prostoru i pohybu a mohou nás odkazovat až k renesančnímu trompe l’oeil (snaze o maximální iluzivnost na dvourozměrném podkladu). Našel rovněž velké zalíbení v médiu grafiky, které pro něj představovalo způsob, jak umění demokratizovat. Podobný umělecký vývoj lze spatřit např. i u o dvaadvacet let mladšího Andyho Warhola, který s rodinou emigroval do USA, vyučil se grafickému designu a našel zaměstnání v reklamě, aby se nakonec stal ikonou grafického umění a především pop-artu. Vasarely pro svá díla vybíral zvláštní názvy, které nemusely odkazovat k žádnému reálnému základu. Mnohdy volil náhodné uskupení písmen a dbal přitom na jejich zvukomalebnost, aby daný název odpovídal atmosféře či obsahu díla. V některých případech se také inspiroval maďarštinou (např. terek = prostory) nebo místopisnými označeními z oblíbené Bretaně. BERC-Z pochází z umělcovy vyzrálé tvůrčí fáze a zároveň z období velkých poct – v roce 1965 byl Vasarely na výstavě v newyorského MoMA označen za „otce op-artu“ a o pět let později připravoval první retrospektivní výstavu. Plátno je součástí volného cyklu, v němž rozvíjel prvek rovných horizontálních či vertikálních linií, do jejichž středu jako by kolmo pronikal neviditelný osten a tyto linie deformoval. Předložený obraz se od ostatních v cyklu odlišuje nadmíru příjemnou barevností a jemným prolínáním modrých a zelených odstínů s černou a bílou. Výsledkem je vizuálně působivé a naprosto pohlcující dílo, jehož sběratelskou hodnotu zvyšuje prezentování v londýnské Christie’s v roce 2022. Práce je v soupise díla autora uvedena pod číslem 1402. Původní adjustace. Na rubu obrazu se nachází autorský přípis s názvem, datací a signaturou. Při konzultacích posouzeno PhDr. K. Srpem a M. Vasarelyovou. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického a certifikát Fondation Michèle Vasarely.