olej na plátně
1928
vpravo dole
65 × 100 cm
rám
Na trhu zcela raritně se objevující vrcholná ukázka autorovy meziválečné tvorby je vysoce reprezentativním zástupcem práce tohoto všestranného umělce, jenž byl na pražské Akademii žákem Vratislava Nechleby, Jakuba Obrovského a Maxe Švabinského. V letech 1923 a 1924 podnikl cestu do Francie a Itálie, jež měla silný vliv na rozvoj jeho neoklasicistního projevu, který ovšem vybavil vlastní, velice sugestivní senzuálně-kresebnou formou, jak je patrné i na předloženém Ležícím aktu, v němž se odehrává pomyslný apollinsko-dionýský spor. Ženské tělo, jež se stalo trvalým objektem Frintova zájmu, je zde pojednáno v tradiční antické portrétní malbě, která byla pro umělce přitažlivá i v pozdějších obdobích. Připomene například Paolinu Borghese Antonia Canovy nebo tizianovské Venuše, které známe i v moderním podání Amedea Modiglianiho. Ve Frintově pojetí je ovšem tato vysoce klasicizující podoba znázornění ženy pojednaná velice vervní kresebnou malbou, doplněnou o dynamické, takřka taktilně pojednané pozadí, tvořené hbitými dotyky štětce. Dílo vysoké galerijní a sběratelské hodnoty bylo součástí výstav Předmět touhy… (Galerie výtvarného umění v Náchodě, 27. 6. – 7. 8. 2015) a Touha (Galerie Zlatá husa, Praha, 22. 2. – 7. 8. 2016). Plátno je adjustováno v původním vloženém rámu. Významná pražská sbírka. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] „Ležící akt“ je raritní a cennou prací, neboť patří k nemnoha autorovým dochovaným olejomalbám (většina z mála obrazů, které vytvořil, je dnes nezvěstných. Frinta po sobě zanechal především velké množství kreseb.). Posuzovaný obraz je motivicky zcela typický – ztvárňuje autorovo ústřední téma, ženský akt. […]“).