olej na plátně
1944
vpravo nahoře
65 × 85 cm
rám
Sběratelsky významné a malířsky velmi dramatické zachycení pražské scenérie je zdařilou ukázkou Bauchova expresivního rozpoložení v posledních letech druhé světové války. Meziválečné hledání osobitého malířského jazyka vyvrcholilo právě ve víru válečných událostí, které pro umělce znamenaly vyrovnání se se strachem, úzkostí a beznadějí, stejně jako s pocitem znevážení lidské existence. Začal zpracovávat biblická témata, jejichž významy spojoval se současnou situací, intenzivně se ale jako pražský rodák věnoval také městskému prostředí a pražským scenériím. Svůj celoživotní cit pro bohaté barvy a dynamické linie uplatnil Bauch i v obraze Troja. Spontánnost malířského rukopisu, stejně jako dramatický štětcový přednes, kterým se lišil od mnohých svých vrstevníků, pramenily z rodinného prostředí řezbářů a v plastickém základu jeho estetického vnímání. Do krajiny s řekou promítl bouřlivost celého válečného času, jehož utrpení se zhmotnilo v temné, strhující obloze. Sběratelskou hodnotu díla zvyšuje jeho reprodukování ve dvou autorových monografiích (R. Michalová / P. Kováč: Jan Bauch, Praha, 2012, str. 200, obr. č. 140; J. Spurný: Jan Bauch, Praha, 1978, obr. č. 27) a dochovaná fotografie, kde autor před daným dílem sedí ve svém ateliéru (J. Spurný: Jan Bauch, Praha, 1978, foto č. 1). Obraz byl prezentován na výstavě v pražském Mánesu v roce 1944, což dokládá razítko na rubové straně, a na samostatné výstavě v Galerii Hořejš v Praze roku 1945 (kat. č. 20). Plátno pochází z kvalitní moravské sbírky. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. J. Machalickým. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Posuzovaný obraz Troja je autentickým, vskutku mistrovským a sběratelsky raritním dílem Jana Baucha, nestora českého moderního malířství a jeho neúnavného obnovitele, koloristy par excellence a milovníka robustní barevné pasty, nanášené na plátno v hutných a takřka světélkujících nánosech. […]“).