olej na lepence
1945–1950
vlevo dole
75 × 90 cm
rám
Blažíčkův umělecký rozlet byl ve čtyřicátých letech ovlivněn celou řadou nepříznivých jevů. Patřil mezi ně nejen těžký kloubový revmatismus, omezující malíře v práci, ale samozřejmě i události druhé světové války, které ho, jakožto vysokoškolského učitele, také zasáhly a znamenaly konec jeho pedagogické činnosti. Tyto okolnosti mu však přinesly i nové lokace související s místy, kde se tehdy léčil, kupř. s Karlovými Vary, Lázněmi Bělohrad, Teplicemi či Mariánskými Lázněmi. Škála Blažíčkových námětů byla vždy velmi široká – kromě jiného nejpozději od roku 1914 také několikrát varioval téma zahradních restaurací, tolik oblíbené již francouzskými či mnichovskými impresionisty. Podobně se mu i zde, ve Výletní hospodě pod Pernštejnem, podařilo ryze výtvarným úhlem pohledu naplnit obraz lyrikou životní pohody a optimistickou náladou, která mu byla osobně tolik vlastní. Opět tu citlivě zachytil nejen světelnou atmosféru plnou šťavnatých zelených valérů protkaných zemitými odstíny hnědi, ale i příjemný duch zahradní restaurace, kde si lze při nedělní procházce odpočinout a poklidně svlažit hrdlo. Dílo bylo opakovaně prezentováno na autorových monografických výstavách (Oldřich Blažíček /1887–1953/: Výběr z díla, Galerie umění Karlovy Vary, Karlovy Vary, 23. 7. – 23. 8. 1981, č. 74; Oldřich Blažíček /1887–1953/: Výběr z díla, Galerie výtvarného umění, Cheb, od 21. 4. 1983, č. 74; Oldřich Blažíček: Souborná výstava k 30. výročí úmrtí, Krajské muzeum, Teplice, září–říjen 1983; Oldřich Blažíček: Výstava ke 100. výročí narození, Horácká galerie v Novém Městě na Moravě, Nové Město na Moravě, 6. 6. – 30. 8. 1987, č. 110). Sběratelskou hodnotu obrazu ještě potvrzuje jeho zařazení do monografie a soupisu díla PhDr. N. Blažíčkové-Horové a PhDr. E. Havlové (kat. č. 731, obr. str. 376 soupisu díla). Dříve byl navíc součástí významné sbírky Normana a Suzanne Hascoeových, známé též pod označením The Hascoe Family Collection, a vystaven v londýnské Sotheby's roku 2011.