olej na lepence
před rokem 1900
vpravo dole
61 × 86,5 cm
rám
Vyvolávací cena: 1 800 000 Kč Dosažená cena: 3 600 000 Kč
89. aukce, číslo katalogu 157 Václav Radimský se ve Francii velmi rychle sžil s tamním prostředím a kolem roku 1900 už se zde i umělecky plně etabloval. Nevyčerpatelným zdrojem inspirace ve všech ročních obdobích se mu staly nejbližší vodní toky, jejich okolí a někdy také malebná vesnická stavení, tvořící s přírodou neoddělitelný organický celek. Představovaná malba patří právě do tohoto nejoceňovanějšího tvůrčího období. Tvořena je jistými dynamickými tahy štětce, namáčeného s chutí a v hojné míře do hustých barevných past. Poučen francouzskými vzory tu dbá i na věrné pojetí vzdušné atmosféry. Zásadní je též malířova práce se světlem, které umožňuje, aby se obraz zevnitř plně rozzářil a zaplál zvláštní intenzitou. Zachycena je zde krajina s potokem obklopeným vzrostlými i poraženými stromy, v pozadí lze rozeznat budovy mlýna a zcela v zadním plánu potom vzdálenou věž venkovského kostelíka. Pro Radimského byl tento konkrétní záběr natolik inspirativní, že se jím zabýval opakovaně a měl s ním u kulturní veřejnosti velký úspěch – prezentován byl v dobovém tisku pod více názvy: Normandský statek při zapadajícím slunci / Normandský statek u Seiny / Starý mlýn u Giverny / Před západem. Jedna jeho varianta, která dnes zdobí sbírky Národní galerie Praha (inv. č. O 826), byla roku 1900 vystavena na Světové výstavě v Paříži, kde byla dokonce oceněna bronzovou medailí. Radimský si oblíbil nejen tento konkrétní záběr, ale i obec samotnou. Pravděpodobně se jedná o Giverny v Normandii, kam přesídlil z Barbizonu, aby mohl být blíže Claudu Monetovi, svému milovanému autorovi, jehož slavná „vodní zahrada“ lákala řadu umělců z celé Evropy. Tuto lokalizaci by naznačoval jak jeden z názvů (Starý mlýn u Giverny), kterým byla v literatuře označována zmíněná varianta z Národní galerie Praha, tak i charakteristická silueta kostela a jeho umístění na návrší, podobně jako je tomu u Radimského obrazu Francouzská vesnice s kostelem, který byl nedávno nově objeven a taktéž prošel aukčním trhem. Představované dílo, vzniklé v době triumfu Radimského pražské výstavy, bylo roku 2013 vystaveno a reprodukováno v katalogu kolínské výstavy Melancholie (A. Rezler, ed.: Václav Radimský, 1867–1946, Melancholie, výběr z díla, Galerie města Kolína při Městském divadle v Kolíně, 25. 2. – 23. 6. 2013, Kolín 2013, obr. str. 36, kat. č. 9). Svou kvalitou i nespornými půvaby si toto dílo nezadá s nejlepšími dobovými francouzskými vzory a bezpochyby by mu patřilo čestné místo v jakékoliv sbírce. Významná pražská kolekce. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza Mgr. P. Kubíka.