komb. tech. (olej, karborundový prach) na plátně
1967
73 × 100 cm
rám
Bohdan Kopecký se řadí mezi nejvýraznější české krajináře druhé poloviny 20. století, což dokazuje i jeho přijetí rovnou do druhého ročníku krajinářské školy Otakara Nejedlého na pražské Akademii. Po dokončení studií v roce 1950 sloužil jako horník na Mostecku, které pro něj představovalo velký inspirační zdroj. Mostecké krajinomalby se staly pro Kopeckého tvorbu téměř synonymem a předložený obraz je jejich reprezentativní ukázkou. Namísto tradičního pojetí krajiny zkoumal především její strukturu, kterou vyjadřoval pastózní expresivní malbou, drobnými cákanci a volbou tlumených barev (velmi často se v obrazech objevuje černá, bílá, hnědé přísvity a odstíny modré). Zaujetí hornickým prostředím Kopecký do struktur propsal užitím karborundového prachu, který jim dodává působivý třpyt a ve spojení s modrošedým koloritem až sametový dojem. Pozadí zpravidla provedl v jemných, pečlivě odstínovaných tónech, na nichž organické struktury skvěle vynikají. Soubor zhruba dvaceti okouzlujících modrých pláten mostecké krajiny, jehož byl obraz Vrásky součástí, poprvé představil v roce 2006 na samostatné výstavě ve výstavní síni Mánes. Práce byla reprodukována v monografii autora (J. Císařovský: Bohdan Kopecký, Praha 2008, str. 91). Dílo pochází z autorovy rodiny a na jeho zadní straně se nachází pozůstalostní razítko. Při konzultacích posouzeno prof. M. Klimešovou, Ph.D., a PhDr. J. Machalickým. Přiložena odborná expertiza Mgr. M. Dospěla, Ph.D.