olej na kartonu
pravděpodobně 20. léta 20. století
vlevo dole
28 × 41 cm
rám
Energicky pojatá a velmi pozitivně působící krajina Františka Kavána zachycuje v jeho charakteristickém rukopise prostý výjev s vlčími máky v plném květu, tedy v období mezi květnem a červencem. Jedná se o motiv, který si autor oblíbil především na počátku století, ke kterému se však později, především ve dvacátých letech, opět rád vracel. Malba je vytvořena jistým, uvolněným rukopisem, charakteristickým pro jeho zralé tvůrčí období, přesto jí však nechybí nic z přesvědčivosti a věrného zachycení místa v konkrétním čase i s atmosférou, náladou a vůněmi, které autora při malování bezprostředně atakovaly. Kaván označoval své práce nejen svou signaturou, ale často i konkrétní lokací, kde obraz vznikl. Nejinak je tomu i zde – drobným písmem zde lze číst název obce Kněžnice, která se nachází v jičínském okrese, nadohled od Libuně, kde se Kaván hned dvakrát, roku 1922 a 1931, usadil, a to s intermezzem ve Svobodných Hamrech od roku 1925. Celkovým provedením i zmíněnou lokací spadá vznik obrazu právě do prvního „libuňského“ období. Zároveň se jedná o zjevnou reminiscenci Kavánových prvních železničních impresí. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D.