olej na plátně
1973–1975
na rubu
64 × 95 cm
rám
Abstraktní dílo Devátá vlna pochází z palety akademického malíře, ilustrátora, grafika, typografa, scénografa, kostýmního návrháře a člena uměleckého uskupení Trasa 54, Karla Vacy. Umělce, jenž sdílel osud s malíři, jejichž studia přerušila válka a jejichž kariérní rozlet ztížilo nelehké období po roce 1968. Z počátku lyricky kubizující forma projevu se kolem roku 1963 proměnila do bezpředmětné tvorby. Hlavní slovo ve Vacových obrazech získala barva a její rytmizace, k čemuž navádějí i umělcovy názvy, často odvozené z hudební teorie (Melodie, Blues, Divertimento). Devátá vlna pochází z nelehkého období normalizačních sedmdesátých let. Samotný pojem vychází z námořní legendy, že devátá vlna je ta nejsilnější a přináší nejničivější dopady, což můžeme považovat za metaforický komentář k období silného společenského útlaku. Jedná se o barevně velice sugestivně vyvedenou kompozici zvedající se modré vlny, konturované v oblasti zlomu výrazně červenou barvou, jež na vrcholu přechází do dramatického kontrastu černého stínu a ozářeného bílého hřbetu, a o charakteristickou ukázku tvorby Karla Vacy ze zralého období sedmdesátých 15 | Jan Knap (* 1949) Bez názvu olej na plátně, 2006, sign. PD a na rubu, 40 × 51 cm, rám Jan Knap, rodák z Chrudimi a úspěšný žák Gerharda Richtera, proslul především na zahraniční scéně, v posledních letech však 14 | let, kdy autor došel k vypracovanému osobnímu stylu. Dílo je reprodukováno v katalogu výstavy Karla Vacy v Galerii výtvarného umění v Náchodě (J. Kapusta ml. a kol.: Karel Vaca, Náchod: Galerie výtvarného umění, 2002, str. 24). Významná pražská sbírka. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.