olej na plátně
1952
vlevo dole
60 × 46 cm
rám
Ludvík Kuba, hudebník, spisovatel, etnograf a v prvé řadě malíř, se zde prezentuje ve svém oblíbeném žánru zátiší, kterých vytvořil celou řadu, a předváděl v nich zaujetí pro každý předmět, jeho matérii, povrch i specifickou barvu, stejně tak i vždy silnou snahu o nalezení ideální kompozice. Autorův malířský styl je velmi dobře rozpoznatelný svou barevnou tonalitou, štětcovým rukopisem a vysokými vrstvami nanášených barevných past. Jeho živelné nutkání k tvorbě se projevilo i zde. Kuba si sice při hledání ideální kompozice nejprve vybral nejběžnější rekvizity pro zátiší, tedy květiny a ovoce, ovšem zjevně nespokojen s celkovým dojmem, připojil svou oblíbenou, vícekrát malovanou sošku čínského bůžka. Obraz svým provedením a celkovým vyzněním divákovi poskytuje celou řadu senzuálních počitků a nabízí mu autentický pocit osobní přítomnosti v zákoutí malířovy knihovny. Tato práce je uvedena a reprodukována v monografii, která vznikla při příležitosti výstavy Ludvík Kuba (1863–1956) – poslední impresionista v Národní galerii v Praze (V. Hulíková, ed.: Ludvík Kuba (1863–1956) – poslední impresionista, Praha, 2013, obr. str. 129, kat. č. 131). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D.