olej na plátně
1945
dole uprostřed
41 × 60 cm
rám
Tato komorně laděná figurální práce pochází z autorova raného období tvorby, v němž se malbě věnoval spíše soukromě, a jedná se tedy o sběratelskou raritu. Ve Čtenářce se naplno projevila umělcova reflexe picassovského neoklasicismu a smysl pro monumentální formu, která je pro Chlupáče spolu s plastickými objemy a redukcí tvarů zcela zásadní i v sochařském díle. Předložené plátno tematizuje jeho celoživotní zájem o lidskou figuru, ale představuje ho i jako vynikajícího pokračovatele progresivních proudů meziválečné avantgardy, zejména pak poetismu a devětsilské lyriky. Vysokou hodnotu obrazu dokládá jeho prezentace na výstavách v Galerii Klatovy / Klenová (30. 8. – 31. 10. 2020) a v Galerii Art Praha (28. 2. – 20. 3. 2014), v katalogu druhé z jmenovaných výstav bylo dílo reprodukováno (Miloslav Chlupáč. Malíř a sochař tvaru, barvy, lyriky a citu, Galerie Art Praha, str. 8). Jeho barevnou reprodukci lze také nalézt v monografii, která vyšla k příležitosti autorovy výstavy v Galerii U Betlémské kaple v Praze (M. Chlupáč / J. Šetlík et al.: Chlupáč, Praha 2015, str. 109). Na rubu se nachází fragment jiné malby. Původ z malířova ateliéru. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a J. Chlupáčem, autorovým synem. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.