olej na plátně
1867
vpravo dole
71 × 137 cm
rám
Vyvolávací cena: 150 000 Kč Dosažená cena: 312 000 Kč
89. aukce, číslo katalogu 44 Velkoryse pojatá kompozice, zachycující romanticky chápanou krajinnou scenérii s dramaticky se dmoucími oblaky, hladkým zrcadlem vodní plochy a dvěma čápy, jedinými živými herci této přírodní němohry, je prací pražského Němce Leopolda Stephana, významného žáka Haushoferovy krajinářské speciálky na pražské Akademii, jenž svůj styl ještě vycizeloval studiem na Akademii v Düsseldorfu. Malířský rukopis je velmi detailně propracovaný, klade velký důraz na věrné zachycení porostu, využívá převážně sytých odstínů zeleně a vytváří mnohovrstevnatý výjev, složený hned z několika plánů. Stephan si již v průběhu padesátých let osvojil určité kompoziční a tematické vzorce, které následně kreativně varioval – v jeho malířském portfoliu tak lze např. nalézt obrazy využívající zrcadlové převrácení, případně shodného motivu, jakým je právě dvojice čápů, tvořící vizuální i významovou pointu celé scény. Motiv s čápy se v obrazech generace Haushoferových žáků objevuje častěji a vytváří tak zajímavou skupinu, kde tito opeřenci hrají nejen roli pouhé stafáže, ale i víceznačné alegorie či politické karikatury. Vícekrát ho v tomto smyslu varioval kupř. Julius Mařák ve slavném výjevu Čapí sněm (1866) nebo Adolf Kosárek, jehož Podzimní Jitro / Krajina s čápem ze sbírek Národní galerie Praha (1853) spojuje se Stephanovou kompozicí např. shodné zapojení písčitého svahu či košatého stromoví. Stephan sám tento motiv rozvíjel a vícekrát varioval – kromě předkládané práce ho využil i ve stejnojmenné kompozici ze sbírek Národní galerie Praha, případně v nedávno znovuobjeveném díle ze soukromých sbírek. Stephanova plátna jsou na trhu s uměním vzácností, což z tohoto artefaktu dělá velmi zajímavou sběratelskou příležitost. Prezentováno ve vkusné původní adjustaci. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a PhDr. Š. Leubnerovou. Přiložena odborná expertiza Mgr. M. Dospěla, Ph.D.