olej na plátně
1966–1967
vpravo dole
280 × 100 cm
rám
Fantaskní olej Artisté představuje na trhu vzácně se vyskytující monumentální ukázku Lieslerovy tvorby druhé poloviny šedesátých let. Tento univerzálně talentovaný umělec, jenž zasáhl do mnoha rozmanitých výtvarných oborů – od malby přes plakáty, ilustraci, známkovou tvorbu, užitou grafiku, mozaiku a sgrafito až po textil a plastiku – přísluší k tzv. „válečné generaci“ a jakožto zakládající člen skupiny Sedm v říjnu spolu s dalšími výtvarníky, ale i názorově spřízněnými hudebníky a básníky formuloval program „nového humanismu“. Právě jeho generační sepětí s umělci, kteří ve své tvorbě pojednávali o existenční krizi a sociální frustraci, se spolu s jeho hlubokým vztahem k divadlu projevilo ve výtvarné inklinaci k fantaskně, až snově laděné, často i kriticky-pitoreskní, avšak nikoliv nahodilé tvorbě, která v sobě vždy nesla hluboké poselství. Na začátku šedesátých let dospěl do nové tvůrčí syntézy. V roce 1960 obdržel cenu II. stupně v oboru výtvarného umění za protiválečně orientovaný cyklus Navzdory tobě, mé století k 15. výročí zrodu demokratického Československa, v němž se velice osobitě (ačkoliv s velkým časovým odstupem) vyrovnával s traumaty druhé světové války. Právě v období šedesátých let můžeme v jeho tvorbě spatřovat zásadní tvůrčí posun. Ačkoliv si stále ponechává svou specifickou expresivní formu projevu z válečných let, kompozice díla se začala proměňovat. Prostor obrazu začal ztrácet na ukotvenosti a častěji se objevovala pro Lieslera typická vznášející se snová kompozice, složená z několika na sobě nezávislých dějů, dohromady ovšem tvořících předem pevně promyšlený obsah. Toto postupné kompoziční rozvolnění a zfantasknění můžeme pozorovat právě i v předloženém oleji Artisté, v němž se postavy vznášejí ve vzduchoprázdném temně modrém prostoru, korunovaném zářícím okrouhlým objektem – snad roztočeným hořícím kruhem. Postavy již nepředstavují jednotnou, veristicky podanou hmotu, ale jsou kolážovitě tvořeny různými „součástkami“, často pojednanými jakousi geometrizující abstrakcí, která se v Lieslerově tvorbě projevovala po celá sedmdesátá léta dvacátého století. Jedná se o výjimečné dílo, představující tuto umělcovu formální i koncepční transformaci. Jeho sběratelskou hodnotu navíc zvyšuje fakt, že se jedná o obraz, jenž byl po celou dobu v držení Lieslerovy rodiny – dílo, jehož si Liesler natolik vážil, že jej za svůj život nikdy neprodal. Pochází přímo z ateliéru umělce. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložen certifikát autenticity.