olej na plátně, provedena rentoaláž
1866
vlevo dole
60 × 73 cm
rám
Předkládané plátno, pojednané v dokonalém provedení, je cenným dokladem tvorby umělce a soukromého pedagoga, který nejprve studoval historickou malbu v ateliéru Christiana Rubena, v jehož projevu se však prosadily a harmonicky propojily hlavně plody pražského školení u Maximiliana Haushofera a studium u Andrease Achenbacha v Düsseldorfu; zásadní bylo i Stephanovo osobité přehodnocení dalšího významného düsseldorfského mistra Johanna Wilhelma Schirmera. V intencích náladového romantismu vyhledával Stephan nejčastěji pohledy na tyrolské hrady, solnohradská jezera, lesní a skalnaté partie, mnohdy v atmosféře přicházející bouře. K malbě, podobně jako je tomu i zde, vždy přistupoval s vědeckou pečlivostí, díky níž se mu podařilo detailně propracovat celý povrch, věrně zachytit veškerou floru a vše přirozeně spojit v jeden souladný celek. Ten složil z oblíbeného repertoáru prvků, které s chutí varioval nejen on, ale též jiní přední zástupci Haushoferova ateliéru, kupř. Adolf Kosárek. Objevuje se zde shodně nejen mělká, čiře průhledná voda povlovně přecházející v písčité pobřeží, s obzvláštní rozkoší je zachyceno i košatící se stromoví a nechybí ani obligátní stafáž, podtrhující monumentalitu okolní krajiny. Dokonale se mu také podařilo vyvážit vztah jednotlivostí k celku, propojil obrazové plány, a dosáhl tak výrazné prostorové hloubky. Stephan zde v charakteristické barevnosti, využívající převážně sytých odstínů zeleně, vytvořil vpravdě pastvu pro oko. Zachytil zároveň momentku, z které čiší schopnost postihnout proměnlivou přírodní atmosféru v její neopakovatelnosti a přirozené vzdušnosti. Kvalitní moravská sbírka. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a PhDr. Š. Leubnerovou. Přiložena odborná expertiza Mgr. M. Dospěla, Ph.D.