akryl na plátně
1977
na rubu
66,5 × 66,5 cm
Vizuálně velmi atraktivní konstruktivistické plátno je ukázkou tvorby zásadní osobnosti generace nastupující na počátku šedesátých let. Jan Kubíček se stal jedním z nejvýraznějších českých představitelů geometrické abstrakce a jeho obrazy i objekty jsou vysoce hodnoceny pro svoji logiku a řád. Progresivní dílo tohoto výjimečného kolínského rodáka navzdory režimu překračovalo hranice země a od počátků sledovalo jinou formu analytické práce s obrazem, jež od meziválečného umění dozrála k obdivuhodné čistotě a racionální redukci forem. Kubíček docházel k myšlenkově nejnáročnějším konceptům skládáním, dělením, sčítáním či přemisťováním jednoduchých geometrických prvků nebo jejich částí. Vytvářel tak stále složitější struktury, do nichž se promítaly procesy, které se v přírodě neustále v základní podobě opakují, a přitom se v sériích alespoň nepatrně posouvají dál podle momentálních podmínek. Právě rozvíjení témat v ucelených sériích se pro něj stalo naprosto klíčovým, bez ohledu na to, zda se jednalo o systémy s vertikálami, diagonálami, čtverci či kruhy, které rozmanitými kombinacemi varioval a rozmisťoval po ploše. Kubíčkovo osobité plátno je charakteristickou ukázkou tvorby sedmdesátých let, v níž dospěl ke svému úspornému projevu, na kterém můžeme sledovat vývoj jeho představy o členění plochy, v tomto případě podle velice sofistikovaného koloristického uspořádání. Barevné vyvážení obrazu není výplodem nahodilosti, nýbrž hluboké rozvahy, kde každý tón, vzájemné poměry a nastavení mezi čtvercovými elementy mají svou jasně vymezenou úlohu. Právě vztahy mezi jednoduchými geometrickými formami jasně naznačují, nakolik byl Kubíčkův program nevyčerpatelný, kde podobně jako v šachových partiích stačilo změnit jediný krok, aby autor došel ke zcela odlišným výsledkům než v předešlých případech. Dílo pochází přímo z ateliéru autora. Při konzultacích posouzeno MgA. K. Štědrým a rodinou autora. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.