olej na dřevěné desce
1927
vpravo dole
27 × 35 cm
rám
Vyvolávací cena: 1 500 000 Kč Dosažená cena: 3 120 000 Kč
89. aukce, číslo katalogu 102 Vizuálně atraktivní práce dokládá suverenitu a optimismus tohoto autora v letech, kdy vrcholilo jedno z jeho umělecky nejvýznamnějších a nejplodnějších období, v němž Filla stále promýšlel nové a nové výtvarné možnosti. Kolem roku 1927 byl Filla jednou z vůdčích osobností meziválečného uměleckého světa v Československu, pravidelně vystavoval na přehlídkách SVU Mánes, strhával svými pracemi na sebe pozornost publika, čile komunikoval se zahraničím, a dostával se tak na jeden ze svých pomyslných životních vrcholů. Uvolněné zátiší, ve kterém jsou použity Fillou mnohokrát variované motivy broušené sklenice, jablka a trs banánů rozložených na stole, zaujme svojí obsahovou prostotou, nicméně zejména díky odvážnému kontrastnímu koloritu a emotivnímu zacházení s barevnou hmotou se jen těžko od něj odvrací pohled. Filla každý jednotlivý prvek modeluje černou linkou, která však nezvýrazňuje plasticitu předmětů, nýbrž vytváří spíše dojem dynamické arabesky, jež se line mezi předměty a přisuzuje jim až záhadný a symbolický význam. Křehkost výjevu dodává jemný růžový odstín, kterým je pojednána velká část pozadí a který tvrdost této obrysové linie výrazně zjemňuje. Geometrické členění pozadí zároveň vyprošťuje konkrétní předměty z jasně definovaného prostoru do více abstrahovaných dimenzí. Dílo bylo prezentováno na výstavě Passions partagées, Ancien Musée de peinture de Grenoble, Grenoble, 15. 9. – 13. 10. 2001 a zařazeno i do jejího katalogu. Autenticita byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v soupisu díla, který chystal prof. V. Lahoda, CSc. Při konzultacích posouzeno Mgr. T. Donné a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Toto zátiší ukazuje, že Filla dokázal být naprosto bezprostřední, že dával svobodný průchod své výtvarné představivosti, která skloubila konstruktivně prostorové a barevně emotivní póly jeho dlouhodobé výtvarné zkušenosti. […]” ).