olej na sololitu
1969
vpravo nahoře
44 × 59 cm
rám
Hravá, barevně harmonická ukázka od čelního představitele Skupiny 42 a spoluzakladatele skupiny Radar Františka Grosse v jeho nezaměnitelném výtvarném projevu spadá do sběratelsky vyhledávaného období šedesátých let. Již koncem války sílí v Grossově tvorbě konstruktivní prvky, tvar je dopodrobna analyzován a následně zjednodušen – převeden do kresebné zkratky a umístěn do kompaktní kompozice. Druhá polovina šedesátých let znamenala v autorově tvorbě rozvíjení kresebných principů – až osvobození z racionálně strukturované skutečnosti – a v mnohém se navrací dokonce k principům surrealistickým. Navzdory plošné redukci tvoří jeho obrazové kompozice dojem prostorovosti. Předložená Podmořská krajina velmi pravděpodobně představuje umělcovu osobní vzpomínku na delší pobyt v Itálii, kam odcestoval v roce 1966. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. J. Machalickým.