olej na překližce
2. polovina 40. let 20. století
vlevo dole
28 × 38,5 cm
rám
Nešťastný počátek čtyřicátých let ovlivněný válkou znamenal pro mladého Trnku paradoxně jedno z nejúspěšnějších období, provázené stoupajícím zájmem odborné i laické veřejnosti. Olej Zahrada se sochou pochází právě ze závěrečné fáze tohoto jeho významného tvůrčího období a reflektuje Trnkovu lásku k útočišti, které zahrada poskytovala. Rád se do ní uchyloval, byla pro něj oázou klidu a inspirace. Velice často v těchto zahradních scénách zachycoval zarostlé zdi, věkem zkroucené stromy, pestrobarevné záhony, fontány či sochařské objekty. Předložené dílo je reminiscencí na zahradu Turbovy vily v pražských Košířích, kde Trnka za války bydlel a kde měl i poté, co se z vily odstěhoval, svůj ateliér v přilehlém zahradním domku. Stav malby přiměřen stáří. Dílo pochází přímo z autorovy rodiny a na rubu se nachází pozůstalostní razítko. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza ak. mal. J. Trnky (cit.: „[…] Obraz ‚Zahrada se sochou‘ namaloval dříve, koncem 40. let, kterými končilo jeho první malířské období. Od jiných jeho obrazů z té doby, které se většinou vyznačují hluboce promyšlenou kompozicí a barevností typickou pro ateliérovou malbu, se liší bezprostředností malby plenérové. Uvolněný rukopis a nespekulativní barevnost napovídají, že tento obraz vznikl spontánně, alla prima, z čisté radosti z malby. […]“).