komb. tech. (kvaš, tuš, tužka) na papíře
druhé desetiletí 20. století
uprostřed nahoře
46 × 33 cm
rám, sklo, pasparta
Kniha sepsaná Františkem Kupkou nesoucí název La création dans les arts plastiques, v češtině Tvoření v umění výtvarném, je průlomovým literárním počinem tohoto opočenského rodáka. Podobně jako Vasilij Kandinskij se zde Kupka, jakožto přední průkopník abstraktní malby, teoreticky zabýval zdroji svého nového výtvarného směřování. Rukopis ke knize vznikl již roku 1910 a byl mj. provázen tezí, že je malířství ve své historii spojeno se snahou o stále větší realističnost. Poukazuje také na to, že vzniklo původně jako komunikační nástroj, ovšem především ve světle vynálezu fotografie ztratilo na schopnosti zachytit proměnlivou dynamiku reality. Kupka se proto snažil hledat výtvarnou cestu právě v abstrakci. Východiskem se tak pro něj stala sama příroda a její logické organické souvislosti, které jsou přístupné všem umělcům. Cílem mu nebylo pouhé kopírování přírody, ale spíše inspirace v jejích rozmanitých formách, krystalech ledu, pučení květů, tekoucí lávě – zásadní byla i inspirace tvarovými analogiemi na úrovni mikrostruktur a makrostruktur. Představovaná práce je titulní kresbou tohoto jediného teoretického spisu Františka Kupky, která byla určena pro dokument sepsaný původně ve francouzštině. Ten byl však vydán teprve roku 1923 v českém překladu nákladem SVU Mánes. Toto dílo lze vnímat jako výjimečný artefakt, svědčící o závěrečných krocích Františka Kupky k umění, jehož prostřednictvím se stal malířem bez nadsázky světového věhlasu. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem.