olej na plátně
1904
vpravo dole
75 × 81 cm
rám
Šimon, jenž vystudoval pražskou Akademii v ateliéru Maxe Pirnera, byl od roku 1904 až do první světové války trvale usazen v Paříži a tamní tematika se tak stala integrální součástí dnes asi nejvyhledávanějšího autorova tvůrčího období. Nejinak je tomu u předkládané olejomalby. Dekorativní vyznění tohoto obrazu úzce koresponduje s dobovou náladou a secesní estetikou přelomu století. Malířská technika, světelná režie i zvolené téma dále svědčí o autorových výtvarných zdrojích a inspiracích, tkvících v tradici francouzského impresionismu. Již název díla vypovídá o jeho fascinaci pokrokem a umělým osvětlením, která o takřka čtvrt století později plně vyvřela na povrch sérií výjevů zachycujících noční New York zalitý světly neonů. Předkládaný obraz lze považovat za jednu z typických esencí Šimonova přístupu k tvorbě. Heroická, historická či velká náboženská témata mu nikdy nebyla vlastní; snad i pod dojmem fotografického média se pro něj proto staly charakteristickými momentky prosté velkých příběhů, aby se sám stal mistrem v zachycení nálady všedních lidských interakcí na ulicích, v barech a bretonských plážích. Toto dílo bylo vystaveno pod kat. č. 42 na souborné výstavě T. F. Šimona v Praze v pavilonu Myslbek v roce 1938; na tuto výstavu bylo zapůjčeno z majetku J. Haunerové-Staňkové. Při konzultacích posouzeno Mgr. M. Dospělem, Ph.D., a doc. M. Rakušanovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza Mgr. P. Kubíka.