olej na plátně fixovaném na lepence
přelom 20. a 30. let 20. století
na rubu
33 × 25 cm
rám
Vyvolávací cena: 200 000 Kč Dosažená cena: 660 000 Kč
89. aukce, číslo katalogu 173 Sběratelsky vzácné, vrcholně abstraktní dílo stále nedoceněného a dosud málo zmapovaného malíře, který byl významnou osobností české avantgardy, Jiřího Remo Jelínka, skvěle reprezentuje meziválečnou etapu jeho tvorby. Jelínek se během pobytu na Korčule v roce 1922 seznámil s Toyen a Jindřichem Štyrským, s nimiž navázal intenzivní kontakt, čímž vznikla silná umělecká trojice. Pseudonym Remo si Jelínek zvolil před účastí na výstavě Bazar moderního umění, konané roku 1923, avšak na rozdíl od Toyen jej používal jen krátce po dobu členství v Devětsilu. Na přelomu dvacátých a třicátých let odjel díky stipendiu města Broumova do Paříže, kde se stal externím členem slavného mezinárodního uměleckého sdružení Abstraction-Création a později spoluzakladatelem jediné české skupiny abstraktních tvůrců Kvart. Z pařížského období pochází i předložený obraz, který dosvědčuje blízkost Jelínkova výtvarného jazyka s jazykem Františka Foltýna, který v Paříži v té době také působil. Kompoziční rozvržení zkoumá vztahy osvobozených tvarů, vymezujících linií a barevné tonality; na rozdíl od Foltýna Jelínek tíhl k zemitější barevnosti a expresivnějšímu rukopisu, bez snahy zalíbit se divákovi. Ústřední modrý kužel vnáší do obrazu požadovanou prostorovou hloubku a dynamiku pohybu. Obraz po celý život uchovával v majetku Jelínkův přítel, což dokládá autorské věnování „Frantovi Jiří Jelínek“. Při konzultacích posouzeno PhDr. K. Srpem a prof. J. Zeminou. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Předložený obraz ‚Kompozice‘ je kvalitním příkladem Jelínkových laborací na poli nepředmětné tvorby, laborací, které autor podkládal také teoreticky. Z jeho úvah vyplývá přesvědčení, že povinností umělce je ‚objevovat stále nové pohledy na svět, […přičemž] každý nový poznatek vyžaduje zvláštní způsob vyjádření […]‘. Důkazem tohoto nepředpojatého, moderního obrazového vidění je právě posuzované dílo. […]“ ).