dural
80. léta 20. století
v. 89 cm
Vizuálně nesmírně přitažlivý objekt spadá do vyzrálého tvůrčího období jednoho z nejvýraznějších českých představitelů kinetismu, Radoslava Kratiny. Variabil tvoří 225 samostatných segmentů, které lze všechny přeskládat a – jak název napovídá – mezi sebou navzájem téměř nekonečně variovat. Majitel díla má tak možnost ovlivnit jeho podobu, přičemž každá je v jádru spontánní a náhodná a žádná z nich není nutně preferovaná. S principem variability začal autor pracovat už v první polovině šedesátých let, kdy vytvářel variabilní dřevěné reliéfy a objekty. Dřevo však neumožňovalo exaktní zpracování, které by zachovalo naprostou racionalitu a vyjmulo z díla subjektivní autorův rukopis, začal tedy v následujícím desetiletí experimentovat s kovem. Nejprve využíval prefabrikované kovové díly z železářství, později však vytvořil vlastní nákresy dílků, které si nechával zhotovit na míru. Máme tedy před sebou zcela jedinečné a velmi progresivní dílo, které nás zve, abychom se stali jeho součástí. Variabil byl prezentován na kolektivní výstavě v brněnské Etcetera Gallery (Plnost redukce, Etcetera Gallery, Brno, 9. 1. – 22. 2. 2019). Dílo bylo získáno začátkem devadesátých let přímo z autorova ateliéru. Při konzultacích posouzeno PhDr. K. Srpem a prof. J. Zeminou. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.