olej na plátně
1912
40,5 × 54 cm
rám, sklo
Tato malba Jana Preislera velmi výstižně reprezentuje po námětové, technické i koloristní stránce autorovu výtvarnou polohu po roce 1910. Motivem koupání se tehdy opakovaně a ve více variantách zabýval a hledal jeho optimální barevné a kompoziční řešení. Podobně jako je tomu na řadě jeho dalších obrazů z tohoto období si i zde k vykreslení scény, zachycující tři ženy před nebo po koupeli v jezírku ohraničeném skalami, zvolil kombinaci tlumených tónů a pastelových barev. Preisler i v tomto díle využil nového a moderního chápání malířského projevu, k němuž mu mohly být nápomocny mj. podnětné diskuze s mladším Bohumilem Kubištou. Došel zde k výraznému posunu na cestě od symbolismu z přelomu století k neoklasicistnímu vyznění, inspirovanému představou bájné Arkádie. Tento obraz je s největší pravděpodobností studií či variantou malby s názvem Koupání II. ze sbírek Národní galerie Praha (inv. č. O 3167), nesoucí tentýž námět, lišící se však především ve stupni propracovanosti, kompozicí dívky vpravo a krajinou, do které jsou dívky vsazeny. Třetí variantu, tentokrát s takřka shodným krajinným rámcem, nalezneme reprodukovanou v autorově monografii, vydané jen krátce po jeho skonu (F. Žákavec: Jan Preisler, Praha, 1921, str. 42). Představovaná malba byla také jedním z východisek Preislerova vrcholného obrazu Koupání (1912), který je dnes uložen ve sbírkách Pražského hradu. Obraz byl vystaven a reprodukován v katalogu Preislerovy samostatné výstavy: Jan Preisler, Národní galerie v Praze, Jízdárna Pražského hradu, Praha 1964 (kat. č. 153). I když tato kompozice patří do zmíněného širšího okruhu s námětem koupání, lze ji považovat za zcela samostatné a uzavřené dílo. Původní stav a Eckova adjustace. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a prof. R. Prahlem, CSc. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa.