olej na plátně
60.–70. léta 19. století
vlevo dole
55 × 77,5 cm
rám
Mezi malířkami, které se v převážně mužském odvětví dokázaly v 19. století prosadit, byla jednoznačně i Bertha von Grab. Tato česko-německá krajinářka studovala nejprve soukromě u Charlotty Piepenhagenové, následně na pražské Akademii u Maximiliana Haushofera, později také v Düsseldorfu v ateliéru Carla Jungheima. Největší vliv na tematiku jejích prací měly absolvované cesty do Bavorska a Rakouska. Bravurní přednes představované práce velmi vkusně propojuje dva světy – jsou jimi monumentální krajinomalba zmíněného Maximiliana Haushofera a intimní drobnopis Charlotty Piepenhagenové. Právě monumentalita harmonizovaná v jeden celek s minuciózním drobnopisem a dokonalým technickým provedením připomene také práci jiného Haushoferova žáka Adolfa Chwaly. Aktivní byla Bertha též po výstavní stránce – prezentovala se kupř. roku 1873 na světové výstavě ve Vídni nebo na Zemské jubilejní výstavě v Praze roku 1891. Mezi lety 1871–1890 byla dokonce jedním z nejoceňovanějších a nejprodávanějších autorů na pražských výstavách Krasoumné jednoty – její Alpské jezero prokazuje, že měl obdiv k jejímu dílu již tehdy pevné základy. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. Š. Leubnerové.