olej na sololitu
1974
vpravo dole
90 × 71,5 cm
rám
Pocta Hansi Memlingovi nepochází z ateliéru nikoho jiného než všestranně nadaného výtvarníka a známého člena skupiny Sedm v říjnu Josefa Lieslera. Právě jeho renesanční osobnost, láska k improvizaci, pracovitost a zejména pak velká sečtělost přispěly k tomu, že se tento talentovaný umělec uplatnil hned v několika rozmanitých uměleckých oborech: volné i užité grafice, známkové tvorbě, plakátu, ilustraci, mozaice, sgrafitu, textilu a především pak malířství. Předložená malba představuje fantaskní kompozici se skrytým odkazem na mistrovské dílo z druhé poloviny 15. století. Do konkrétní předlohy nás uvede otevřený triptych s obličejem, v němž poznáme Jana Křtitele. Jedná se o variaci na Oltář svatého Jana (Das Johannes-Altar-Triptychon, 1479, Bruggy) vlámského malíře Hanse Memlinga. Bravurní malířská alternace vojákovy paže držící sťatou hlavu Jana Křtitele, doplněná o postavu Salome, a dokonce i o motiv turbanu z původního Memlingova obrazu, který se v tom Lieslerově vznáší jako oblak na obloze, přesvědčivě dokazují tuto inspiraci. Liesler se ve svých dílech netajil obdivem k malířským osobnostem historie, v tomto případě právě malíři Hansi Memlingovi, výraznému umělci záalpské renesance, pro kterou měl všeobecně slabost, jak dokazuje v jeho dílech mnohokrát citovaná osobnost Albrechta Dürera. Dílo pochází z rodiny autora. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.