84. aukce, číslo katalogu 62 Tuto velmi dynamicky pojatou práci vycházející z bedlivého pozorování reality lze označit za důležitý objev v rámci díla Jindřicha Pruchy, význačného umělce naší moderní kultury. Svým námětem i výtvarným provedením zapadá mezi zásadní plátna autorovy pozdní tvorby a zajímavě doplňuje triádu variantních obrazů s týmž námětem (Dvorce, Dvorce v létě, Dvorce na jaře), které autor namaloval po svém návratu z mnichovských studií na přelomu let 1911 a 1912. Tehdy, jak se můžeme přesvědčit z jeho bohaté korespondence, již plně vystřízlivěl ze svého prvotního zaujetí bavorskou metropolí, kde sice nabyl nenahraditelné zkušenosti s malířskou technikou, ovšem celkově byl spíše zklamán a jako bytostný krajinář tam záhy zjistil, že dráha figuralisty přikovaného k akademické rutině v ateliéru plně neodpovídá jeho povaze. Představované plátno, jež je jedním ze zralých plodů autorovy snahy o znovunalezení ztracené životní harmonie a souladu s přírodou, je navzdory celkově expresivnímu rukopisnému pojetí a převažující zemité barevnosti velmi dynamicky působícím výjevem. Je plné svěžích odstínů zelené a kontrastujících barevných nuancí prádla rozvěšeného na plotě v zadním plánu. Naprosto rafinovaně a zcela autenticky zde pracuje s probleskujícím světlem a především s celkovou vzdušností. Ta, s trochou představivosti, ofoukne vnímavého pozorovatele čerstvým závanem dynamicky se proměňující jarní atmosféry. Pruchovy Dvorce jsou esencí jeho malířské osobnosti a dosahují vysokých galerijních kvalit. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. Z. Sejčkem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D.