84. aukce, číslo katalogu 186 Výjimečný příklad volné tvorby Viktora Olivy, ve své době vyhledávaného ilustrátora označovaného dnes velmi výstižně epitetem „dekoratér všednosti“, představuje skvělý příklad malířsky uvolněné portrétní polohy nesené v duchu secese a inspirace soudobými zahraničními uměleckými centry v Mnichově a v Paříži. Olivova obrazotvornost byla na přelomu století mj. často zaujata mondénními slečnami, jejichž půvaby obdivoval podobně vášnivě jako jeho přátelé-umělci Jan Dědina či Luděk Marold. Představované dílo, zachycující poloakt usmívající se dívky pózující v ateliéru s novinami, lze úzce spojit právě s Maroldem, jenž zachytil tutéž modelku v tentýž čas, při témž sezení. Marold k ní ovšem připojil ještě postavu Viktora Olivy, kterého nezachytil toliko jako malíře, spíše jako obdivovatele ženských krás, jimž se v tomto konkrétním případě věnuje ve výmluvném a hluboce zamyšleném gestu. Tímto vznikla ojedinělá dvojice obrazů, která naznačuje, jaký byl rozdíl v přístupu obou umělců ke zvolené látce. Oliva z tohoto srovnání vychází jako velmi zručný malíř, jenž právem mohl pracovat bok po boku právě s Maroldem, vedoucí osobností tehdejší mladé výtvarné generace. Vysokou hodnotu díla dále potvrzuje jeho reprodukování v autorově monografii (Nechvátalová, M.: Viktor Oliva, dekoratér všednosti, život a dílo umělce z přelomu 19. a 20. století, Město Nové Strašecí, 2016, str. 121). Při konzultacích posouzeno doc. M. Rakušanovou, Ph.D., a M. Fiřtovou (roz. Nechvátalovou), M.A. Přiložena odborná expertiza Mgr. P. Kubíka.