olej na dřevěné desce
1885 - 1895
vlevo dole
42 × 60 cm
rám
84. aukce, číslo katalogu 88 Představované dílo zachycující krajinu rozkládající se pod ruinami tyrolského hradu Hasselburg je více než výmluvným dokladem vysokých kvalit pozdní tvorby Adolfa Chwaly, dnes stále oceňovanějšího česko-rakouského malíře druhé poloviny 19. století, jenž vzešel z ateliéru Maximiliána Haushofera na pražské Akademii. Větší část své tvůrčí kariéry strávil usazen ve Vídni, která mu byla výhodným východiskem pro cesty na jižní Moravu či do Dolního a Horního Rakouska, které se mu stalo inspirací i zde. Určujícím hybatelem krajinomalby 19. století byl po dlouhá léta romantismus, jenž v pracích Haushoferových žáků došel aktualizace o přístup mnohdy drobnopisně realistický a ke konci století také impresionistický. Tentýž trend lze Svatopluk Klimeš (* 1944) Osmý blesk (Pohled z Brooklynu) sledovat i ve zralém díle Adolfa Chwaly, představovanou kompozici nevyjímaje. Romantické tendence jsou zde přítomné ve zvoleném námětu s ruinami hradu Hasselburgu tyčícími se majestátně na strmé skále pod živelně se stahujícími bouřkovými mračny – pocit elektrizujícího napětí je akcentován poklidnou a ničím nerušenou činností rybáře a žen pracujících na poli ve středním a zadním plánu výjevu. Realismus se zase uplatňuje v jednotlivostech a nepřeberném množství precizně zpracovaných detailů zeleně, přesným vykreslením každého balvanu a kamínku i prací s živým odleskem vodní hladiny. Tato ideálně komponovaná krajina tak působí sugestivně, autor zde zvolil vyvážené koloristní řešení a kvalitativně se prezentuje jako tvůrce vpravdě evropské úrovně. Obraz je navíc prezentován ve vkusné dobové adjustaci. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. Š. Leubnerové.