84. aukce, číslo katalogu 27 Koloristicky rozmanitý obraz představuje poválečnou tvorbu jednoho z našich nejvýznamnějších kubistů a jedné z nejvýraznějších osobností české výtvarné scény první poloviny 20. století. Výtvarně neobyčejně poutavá práce výborným způsobem sumarizuje autorův dlouhodobý zájem o zátiší, ke kterému se opakovaně vracel, aby mohl neustále znovu přehodnocovat výtvarné postupy a prostorové vztahy. Po válce do jeho obrazů začaly pronikat jasnější barvy a tvar se zredukoval do ukázněnějších forem. V té době maloval především na zámku v Peruci, kde získal pokoje k užívání a kde po únoru 1948 převážně tvořil a přebýval. Zámecký mobiliář, zejména pak vázy, sklenice a mísy, se často objevoval v jeho kompozicích. Na předloženém plátně Filla s jistotou prezentuje známé předměty, avšak divákovi je předkládá z mírného nadhledu, což mu umožňuje otevřít bohatý obsah košíku a zároveň plynule přejít k bočnímu pohledu, aniž by musel uplatnit pověstné kubistické zkratky. Způsob, jakým je namalována sklenice v pravém rohu, přitom záměrně odkazuje k starším pracím. Jednotlivé předměty jsou definovány výraznou černou linkou, která se obzvlášť po válce stala oblíbeným prvkem a prostřednictvím které je vymezil vůči plošně pojatému žlutobílému okolí. Zátiší vyzařuje nebývalou malířskou jistotu, a i když pochází z tvůrčího období teprve sběratelsky doceňovaného, je nesporným důkazem výtvarníkova talentu a tvůrčí síly. Původním majitelem díla byl pražský architekt a sběratel Václav Velvarský, jenž ho vlastnil už v 50. letech 20. století. Pravost potvrzuje i autorské značení na slepém rámu „11/49“. Práce je reprodukována v katalogu výstavy FillaFulla (K. Bajcurová, A. Kusá, Bratislava 2018, str. 212). Stav obrazu odpovídá jeho stáří. Autenticita práce byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v soupisu díla, který chystal prof. V. Lahoda, CSc. Při konzultacích posouzeno doc. T. Winterem, Ph.D. a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Hlavním rysem posuzovaného obrazu je přechod mezi senzuální stránkou věci a její vnitřní stavbou, uskutečňovaný na výrazně abstraktním pozadí. Potvrzuje vysokou výtvarnou kvalitu pozdního období Fillovy práce […]“).