84. aukce, číslo katalogu 102 Mimořádně sugestivní obraz Josefa Šímy skvělým způsobem reprezentuje malířovo významné poválečné, sběratelsky teprve nedávno oprávněně doceněné období. Zásadním mezníkem se pro autora stal rok 1920, kdy natrvalo přesídlil do Paříže. Ačkoli s domácím prostředím udržoval aktivní kontakt, zprostředkovaný skrze členství v Devětsilu či jako externí spolupracovník Lidových novin, velmi rychle se na pařížské scéně etabloval mezi francouzskými umělci a literáty a o několik let později se stal hlavním výtvarníkem skupiny Vysoká hra (Le Grand Jeu). Tento solitér, který svoji tvorbu rozvíjel nezávisle na dobových tendencích, zahájil po několikaleté odmlce počátkem 50. let druhou etapu svojí tvorby, během níž vytvořil vrcholná díla, vyznačující se mimořádnou hloubkou a k dokonalosti vycizelovaným malířským přístupem. Ve své vyzrálé tvorbě plynně navázal na předválečnou, vnitřně pevně zakořeněnou metafyzickou koncepci malby a zůstal blízký i imaginativní estetice ve filosoficky orientované poetice skupiny Vysoká hra. Obraz plný vnitřní skryté síly odráží Šímův zájem o světlo, vědu a nové zkoumání hmoty, jež v jeho malbě podobně jako v dobovém bádání ztratila svoji konzistenci a stala se pouhou energií. Nejživější dialog však Šíma udržoval se svými zážitky a vzpomínkami, jak je patrné v celé jeho bohaté tvorbě. Filozoficky laděné dílo s poetickým názvem Lieu des vents je dokladem autorova nebývale subtilního stylu, kdy za pomoci pouze několika barevných tónů předkládá divákovi meditativně laděné plátno s dokonale promyšleným vnitřním životem, jenž odráží vnitřní svět umělcův. Plátno má na rubu uveden autorský název Lieu des vents a pochází z významné zahraniční sbírky. Dílo bylo v roce 2016 vystaveno v Sothebys, Art Contemporain (Paříž, Francie). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Posuzované dílo Větrný prostor (Lieu des vents) je originální, neobyčejně produchovnělou, výtvarně delikátní a koloristicky nesmírně oku lahodivou prací Josefa Šímy, jednoho z mála českých umělců, kteří se zapsali do dějin výtvarného umění i v mezinárodním kontextu. […]“).