84. aukce, číslo katalogu 212 Slavné unikátní plátno Kamila Lhotáka je skvělou ukázkou jeho nejranější známé tvorby a zároveň jednoho z prvních témat, kterým se ve své práci věnoval. Ještě předtím, než se názorově spojil se Skupinou 42, byl jeho malířský rukopis blízký rousseauovsky laděnému naivismu. Původní studium práv přerušila druhá světová válka a uzavření vysokých škol a teprve v té době se Lhoták naplno vydal na cestu umělce. Přestože byl autodidaktem, velmi rychle se etabloval na umělecké scéně a po roce 1940 se postupně proměnil i jeho rukopis. Nyní ale máme před sebou unikátní ukázku jedné z jeho prvních známých maleb. Tematicky se váže k Lhotákově lásce z dětství, totiž dobrodružným románům Julese Vernea, k nimž právě v prvním období své tvorby vytvářel vlastní obrazové doprovody. V oleji Příběhy z cest nás zavádí kamsi do restaurace či baru, kde se setkává námořník s městským pánem, a můžeme si jen představovat, jaké dobrodružné historky se toho večera vypráví. Příběh námořníka bude jistě blízký těm, které pro své čtenáře vykouzlil na stránkách knih Jules Verne. Ačkoliv je obraz svým provedením i tematikou prostý, je překvapující, jakou atmosféru scéna má a jak nás Lhoták svou půvabně naivní malbou nechává napnuté v očekávání fantastického příběhu. Obraz je v autorově soupisu uveden pod stejnojmenným názvem a číslem 3. Dílo je preprodukováno v malířské monografii autora (L. Šteffek, Kamil Lhoták: Obrazy, Praha 2018, str. 15) a bylo vystaveno na dosud největší Lhotákově retrospektivě v Obecním domě v roce 2018 (kol. autorů: Kamil Lhoták, Retrospektiva, Praha 2018, str. 104) nebo například na výstavě Sic Itur Ad Astra (Muzeum Kampa, Praha 2015, str. 40). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Posuzované dílo Příběhy z cest naprosto příkladně reprezentuje autorovo první tvůrčí období, kdy se v samotě vlastních představ, snů a osobních obrazových evokací rodil malíř neopakovatelné poetiky, omámený vůní dobrodružství z dětských knížek, očarovaný žlutými balony stoupajícími k nebi a zahleděný do modernismu z počátků dnešní techniky. Příznačné a zcela typické pro něj bylo prolínání nesporného intelektualismu a téměř dětské citové naivity a záměrného výrazového primitivismu. […]“).