84. aukce, číslo katalogu 179 Jedinečná práce Zdeňka Sklenáře je vzácnou ukázkou reflexe jeho první čínské zkušenosti, která měla po polovině 50. let zásadní vliv na jeho budoucí tvorbu. Sklenář byl znám především jako grafik a ilustrátor, ale právě v 60. letech se začal výrazněji prezentovat i svými plátny. Zpočátku byl ovlivněn romanticko-poetickým vnímáním světa, později se přiblížil surrealismu a imaginativnímu malířství, jež se v jeho tvorbě udržely poměrně dlouho. Během tříměsíčního pobytu v Číně v roce 1955 se zásadně proměnil jeho výtvarný výraz. Okouzlila ho zejména čínská kaligrafie, která se stala základním stavebním prvkem jeho obrazů. Chápal ji jako výtvarný kód, s nímž za použití zcela evropské techniky oleje experimentoval a vytvářel tak vizuálně hluboké abstraktní malby prodchnuté poetikou asijského ornamentalismu. Právě v předkládaném díle Čínské znaky lze výborně sledovat způsob, jakým se ve Sklenářově tvorbě propojilo abstraktní umění a čínské znakové písmo. Na první pohled nás obraz vtahuje do chaotické změti barev, skvrn a čar přímo nabitých životem. Na druhý ovšem již můžeme rozečíst dva znaky, jež se svými jasnými liniemi rýsují zcela znatelně na rozčeřené hladině malby a vnášejí do obrazu hravost i hlubokou básnivost. Obraz daroval majitelce přímo autor v době její aspirantury na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, o čemž svědčí mimo jiné i přípis na zadní straně. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Sklenář byl jedním z prvých evropských malířů, který dokázal propojit několik kulturních oblastí, jejichž syntéza přispěla k formulaci nového, otevřeného obrazového prostoru na jedné straně a autonomního znakosloví na druhé. Navázal tím na podněty Paula Kleea, jednoho z nejoblíbenějších umělců v tehdejším Československu. Tento obraz má silné výtvarné kvality, okamžitě dokáže zaujmout a diváka si podmanit. […]“).