komb. tech. (olej, email) na plátně
1960
vpravo nahoře
75 × 51 cm
rám
84. aukce, číslo katalogu 72 Špičková, vysoce imaginativní práce je mistrným reprezentantem autorova významného tvůrčího období. Na konci 50. let se Medek postupně začal odvracet od námětu nemilosrdně deformovaných převážně ženských postav zasazených do prázdného prostoru a plných brutální absurdity. Jeho výtvarný projev začal nabírat na výraznější stylizovanosti, postavy i prostor začaly ztrácet na popisnosti detailu. Postupně tak došel až ke zcela abstraktnímu zpracování. Než se ale ustálil rejstřík cyklů a témat, kterým se poté věnoval intenzivněji, hledal právě v roce 1960 s novým výtvarným jazykem i nové možnosti námětů. Proto v tomto období nalezneme v jeho tvorbě obrazy s širokým spektrem názvů, zcela rozdílnou barevností, formátem i celkovým působením. Malý klobouk na velké hlavě je tak unikátní a v rámci maleb z roku vzniku jedna z nejkvalitnějších prací. Figura v obraze zatím zůstává pojednána, ale pouze ve formě znaku. Centrální obdélník s červeným okem zřejmě symbolizuje hlavu. Výjimečná vnitřní plnost díla je postavená na vztahu horizontálních a vertikálních os, jež se rozbíhají do stran. Práci dostal od Medka darem jeho přítel, významný český fotograf, v jehož sbírce byla doposud. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa, autora chystané monografie, do níž bude plátno zařazeno (cit.: „[…] Obraz pochází z vrcholného období preparovaných obrazů, které patří k nejdůležitějším Medkovým uměleckým ziskům během jeho předčasně uzavřeného uměleckého vývoje, je z roku 1960, kdy pracoval s nebývalým nasazením, protože byl uvnitř svého největšího objevu, spočívajícího v mnohonásobném vrstvení a překrývání malířských hmot, jenž jej přivedl k prahu nefigurativního malířství, které však pro něj neznamenalo, že by vstoupil na pole abstraktního projevu. […]“).