komb. tech. (olej, nitrolak) na papíře fixovaném na sololitu
1960
70 × 151 cm
rám
84. aukce, číslo katalogu 29 Naprosto unikátní malba Jana Koblasy je strhujícím příkladem jeho nesmírného talentu, jenž se v krátkém období od konce 50. do poloviny 60. let projevoval zejména na plátnech. Koblasa byl hodnocen jako mimořádně nadaný již od školních let a jeho všestranné umělecké založení našlo uplatnění na prvních akcích Malmuzherciády, která spojovala malíře, muzikanty a herce. Přestože se na půdě pražské Akademie profiloval zejména jako sochař, od roku 1958 se ve své práci soustředil především na malbu. Jeho abstraktní a strukturální obrazy reagovaly na témata existencionální úzkosti a lidskou emocionalitu. Vždy pracoval v cyklech, ovšem z tohoto je známo jen torzo, a obraz Noli tangere circulus meos je tak ve své hloubce a síle jedním z Koblasových nejsilnějších solitérů. Název díla odkazuje k posledním slovům Archiméda, jež znamenají „nenič mi mé kruhy“ a jež prý Archimédés zvolal k vojákovi, který ho při studiu kruhů vyrušil. Voják ho ale následně v zuřivosti usmrtil. Snad je dílo spjato s umělcovou touhou po klidu a možnosti soustředit se na vlastní práci a její problematiku, aniž by byl rušen vnějšími politickými okolnostmi a vlivy. Obraz byl v roce 1966 vystaven na Koblasově autorské výstavě v pražské Galerii Československého spisovatele (Jan Koblasa: Obrazy, sochy, kresby a grafiky), kde je také reprodukován v katalogu. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. M. Nešlehové (cit.: „[…] Téměř monochromně pojatá práce zachycuje otevřenost tvůrčího procesu, spontánnost reakcí a tvůrčích asociací na náhodné doteky a zásahy, na podněty vzniklých skvrn, bodů, rozpíjejících se struktur, linií a čar. […] Působivost předložené práce je téměř magická: excituje fantazii diváka. Naše vnímání díla se tak propojuje s aktem tvůrčího procesu umělce […]“).