84. aukce, číslo katalogu 57 Vynikající velkoformátová práce Františka Janouška je vrcholem období jeho dynamického surrealismu, kterou nastoupil v polovině 30. let. Zatímco u většiny českých umělců vliv stylu čerpajícího výtvarné podněty z lidského podvědomí upevnila až výstava Poesie 32, Janoušek se touto cestou ve svých dílech vydal už na přelomu 20. a 30. let. Surrealismus se pro něj stal nejpřirozenějším vyjádřením sebe sama, jeho poznáním i prožitkem. Uchvacující plátno Krajina s knihou je mementem jeho cesty po Itálii v roce 1929. Benátky, římské Forum a Siena se mu staly zdrojem inspirace po několik dalších let. I v tomto velkolepém obraze se zrcadlí prožitky ze země, která dala základ evropské kultuře. Jasné bílé světlo, jež celé plátno prostupuje, objímá jednotlivé kousky Itálie, které v obraze Janoušek shrnul. Torzální tvary lidství, vzdáleně připomínající deformované fragmenty antických plastik, a z vejcovitých tvarů vyrůstající zárodky přírody uvádějí jasně specifikovaný prostor obrazu. Na pevninu navazuje malíř vodní hladinou, jež se kdesi před obzorem mění v kouřící sopku, jejímž průřezem dohlédneme až k horám v zadním plánu. Co se může zdát být poslední vzpomínkou na slunnou Itálii, je však také počátkem nové etapy Janouškovy tvorby, ve které se na plátnech zhmotňuje klid a racionální disciplína. Atmosféra Apeninského poloostrova mu dala dynamiku, jež se během pár let zásadně propsala do jeho malířské práce. Výrazné geometrické linky vyzdvihují vnitřní vztahy a souvislosti v obraze, stejně jako navazují na kognitivní disciplíny poznání antické kultury. Nápis „Suarés“ na deskách knihy může odkazovat na knihu Andrého Suarése The Condottieres Trip to Italy a v návaznosti na tohoto průvodce po severní Itálii z přelomu století znamená symbolické shrnutí všeho, co pro Janouška tato země znamenala a co mu dala. Tento vynikající obraz galerijní kvality lze bez váhání označit za jedno z nejvýznamnějších děl Františka Janouška, které se dosud na českém aukčním trhu objevilo. Pochází ze sbírky italského historika umění a sběratele Artura Schwarze. Bylo vystaveno v Galerii Schwarz v Miláně v roce 1969 (kat. č. 6) a na výstavě Cesta na Jih, kde je rovněž reprodukováno v katalogu k výstavě (Obecní dům Praha, 1999, kat. č. 104, str. 217). Obraz bude publikován a zařazen do chystaného soupisu díla v připravované monografii PhDr. J. Vykoukala. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. J. Machalickým. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Na prvý pohled zaujme svou zřetelnou prosvětleností, s níž autor krátkodobě pracoval, která ještě vylučovala silnou, expresívní barevnost. Obraz shrnuje mnoho motivů, včetně pahorků a moře v pozadí, stejně jako obsahuje i narážku na Vesuv. Důležité je jeho kresebné východisko, jež umožnilo, aby autor pracoval s proplétajícími se trsy významů, založenými na protichůdném pnutí organického a geometrického. […]“).