komb. tech. (sépie, akvarel) na papíře
1916/1926
vpravo dole
48 × 27 cm
rám, sklo, pasparta
84. aukce, číslo katalogu 178 Jedinečná kubizující kompozice s abstrahujícím přesahem vyniká svým tématem i brilantním výtvarným provedením. Filla, který se řadí mezi naše nejvýznamnější umělce, byl především mistrem malby, o to silnější jsou však jeho kresebná díla, jež pracují s minimálním koloristickým zpracováním, a dávají tak vyniknout křehkosti provedení v linkách. Rafinovaný výškový formát dovolil umělci zachytit schematizovanou polopostavu, naznačenou jen v obrysech, které hmotu mužské figury rozkládají na jednotlivé části, aniž by však celkový tvar ztratil svou konkrétnost. Právě v této schopnosti zobrazení tkví vysoká kvalita představované kresby, jež se svou úrovní vyrovná evropskému umění. Dílo bylo ve sbírkách Národní galerie, odkud bylo vráceno v rámci restitucí. Je reprodukováno ve Fillově monografii (V. Lahoda, Praha 2007, kat. č. 111, str. 125), kde je datováno rokem 1916, PhDr. Karel Srp se však kloní k názoru, že se jedná o dílo z roku 1926. Autenticita práce byla ověřena Filla Foundation a kresba je uvedena v soupisu díla, který chystal prof. V. Lahoda, CSc. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. J. Machalickým. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Kresby Emila Filly z jeho kubistického období mají vždy velký rozměr, jsou otevřené, vyjadřují bezprostřední stav jeho práce, jsou zastavením v usilovném nalézání vhodného moderního výrazu, do nějž byl plně ponořen. […]“).