84. aukce, číslo katalogu 217 Výjimečná znovuobjevená práce je vzácnou ukázkou komorního tématu zátiší, které vytvořil Ľudovít Fulla, jedna ze zásadních osobností slovenského moderního umění. Rodák z Rožumberoku se vyškolil na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a po návratu na Slovensko svým výtvarným i pedagogickým působením výrazně nasměroval tamní malířství směrem k modernímu jazyku světového umění. V období kolem poloviny 30. let byl ve Fullově práci znát příklon k tradici, často maloval krajiny Slovenska a ojediněle i portrétoval. Tyto malby řadil do skupiny „věcného malířství“ a po vyčerpávajícím boji za moderní tvarosloví na konzervativní slovenské výtvarné scéně mu poskytly možnost odpočinout si a malovat spontánně na základě inspirace okolními podněty. Motivu zátiší se věnoval především ve své rané tvorbě a následně již jen velmi vzácně. Práce dokazuje, jak byl Fulla schopen jedinečným způsobem spojit podněty evropské avantgardy a slovenského lidové umění. Zátiší je pojato realisticky, aniž by však umělec ustoupil z některých principů moderní malby. Zatímco rozkvetlé květy růžiček jsou vystavěny sice hutnými, ale ukázněnými tahy štětce, v pozadí, které je barevně prosté, experimentuje autor s impresionistickou technikou krátkých tahů. Růže tak skvěle prezentují jeho vrcholný uvolněný způsob malby. Dílo pochází ze sbírky Fullova českého přítele a v roce 1965 bylo krátce vystaveno ve Slovenské národní galerii. Je uvedeno v umělcově vlastním soupise pod stejnojmenným názvem a jako nezvěstné ho uvádí například poslední monografie (K. Bajcurová: Ľudovít Fulla, Slovart 2009, str. 344, kat. č. 81). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. Kataríny Bajcurové, CSc. (cit.: „[…] Autorstvo posudzovaného diela Ruže [Ružičky] možno na základe vyššie uvedených faktov jednoznačne atribuovať Ľudovítovi Fullovi. Dielo je reprezentatívnym a výnimočným, doteraz neznámym a zberateľsky unikátnym dielom umelca z roku 1935 zo skupiny prác, označovaných ako ‚realistické‘ alebo ‚vecné‘ maliarstvo. […]“).