84. aukce, číslo katalogu 226 Výrazná práce Eugena von Kahlera se vztahuje k jednomu z jeho mnoha zahraničních pobytů, které z něj činí spíše internacionálního představitele meziválečné avantgardy než pražského rodáka. Díky rodinnému zázemí se mohl Kahler plně soustředit na cizelování svého malířského talentu a značnou část života strávit cestováním po evropských kulturních metropolích a navazováním kontaktů s tehdejší uměleckou elitou. Díky tomu jeho výtvarné cítění načerpalo jak expresionistické podněty z Německa, zejména pak silné působení skupiny Der Blaue Reiter, tak i francouzské fauvistické zacházení s barvou. Kahlerovou hlavní motivací k cestám do zemí Orientu ovšem nebyl špatný zdravotní stav a léčba tuberkulózy v pouštním prostředí, jak se často v literatuře uvádí, nýbrž soustavné hledání svých židovských kořenů. Na sklonku své krátké tvůrčí dráhy dospěl k překvapivě konzistentnímu malířskému projevu obracejícímu se spíše k vlastní niterné obrazivosti, jež se opírala o zcela mimořádnou vizuální paměť.Začátkem prosince roku 1909 Kahler odjel na svou první cestu do Tuniska a Alžíru, kde pravděpodobně vznikl tento expresivně malovaný obraz. Sugestivní momentka přesně vystihuje živost rušné promenády a bujně zelená flora nám navozuje příjemné myšlenky na bezstarostně a volně plynoucí dny jižanských národů. Celkový účinek obrazu zvýrazňuje autorovo fenomenální koloristické umění, v tomto případě zjasněné barvy a intenzivní světelnost, zesílenou žhavými paprsky afrického slunce. Hodnotu díla zvyšuje fakt, že velká část autorových prací byla ztracena, konfiskována nacisty, mnoho jich je nedohledatelných, či v soukromém majetku. Dílo pochází z majetku Moritze Müllera, Praha, a bylo mnohokrát vystaveno: Galerie Miethke, Vídeň, 1913 Galerie Thannhauser, Mnichov, 1921 Galerie výtvarného umění v Chebu, Et in Arcadia Ego – Eugen von Kahler (1882–1911), 2006 Galerie hlavního města Prahy, Křičte ústa, 2006–2007 Galerie výtvarného umění v Chebu, Exotismy, 2008 GVU, Zamlčená moderna, 2009 Kunstmuseum – Totgeschwiegene moderne, Bayreuth, 2010 OGV Jihlava, Zamlčená moderna, 2012 Landesmuseum St. Pölten, Unbekannte moderne, 2013. Dílo je rovněž uvedeno v následující literatuře: J. Thann- hauser 1921 M. Cobarg 1995, kat. č. Ő 166 M. Cobarg 2006, str. 39, kat. č. 13 M. Rakušanová 2007, str. 121, kat. č. 91, obr. 127 A. Potůčková 2007, str. 100 K. Srp / M. Rakušanová 2008, str. 218, obr. 208 Zamlčená moderna, Praha 2009, str. 220–221 a je evidováno v seznamu děl sestaveném umělcovým bratrancem Erichem Kahlerem v roce 1914, jehož obsah je reprodukován v disertační práci německé badatelky Merete Cobarg (Cobarg, 1995, Vol. II, str. 735, kat. č. 130). Při konzultacích posouzeno PhDr. A. Paříkem a prof. J. Zeminou. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D.