84. aukce, číslo katalogu 183 Špálův oblíbený žánr květin ve váze tvořil jeden z pilířů tvorby tohoto vyhledávaného výtvarníka a byl jím v nejrůznějších podobách variován od počátku 20. let až do konce jeho života. V průběhu času si malíř vytvořil stylově bohatý repertoár tohoto tradičního námětu a vždy ho umně transformoval do originálních kompozic v dobově moderní formě. Dynamický obraz spadá do slavného modrého období, konkrétně do přelomového roku 1929, kolem kterého vznikala Špálova nejlepší díla, optimistická a s radostí malovaná.Umělec vytrvale rozpracovával možnosti užití barevnosti, jež pro něj měla primární důležitost, předně kontrastu studené modři a teplé červené či růžové, přičemž plné květy pivoněk v jednoduchém džbánku umístěném na vzorované dečce těmto experimentům naprosto vyhovovaly. Špála tuto ustálenou barevnost použil i tentokrát, avšak kytici nestaví před výhled do volné krajiny, jak to často činil na jiných plátnech. Kompozičním členěním řezané květiny rafinovaně umístil mezi dvě již dokončená díla visící na stěně v zadním plánu: jedno s totožným florálním motivem a druhé s pohledem na Tučkův mlýn na březích Otavy, autorovy milované letní destinace. Nepřetržitá inspirace čerpaná z přírody a plenéru dokazuje Špálův moderní přístup k zátiší, mimořádný cit pro barevné vztahy a harmonické vyznění, které naplno uplatnil ve svých expresivně výrazných obrazech, jež mají v českém malířství svoji nezastupitelnou roli.Práce pochází z kvalitní moravské sbírky. Dílo bude zařazeno do chystané monografie PhDr. K. Srpa. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.:„[...] Obraz, působící velmi dramaticky, zejména díky nejrůzněji se lomícím prostorům kolem vázy, je založený na barevném a tvarovém vyvážení jednotlivých motivů, i na dialogu, jenž vede Špála sám se sebou prostřednictvím vlastního obrazu. [...]“) a znalecký posudek PhDr. M. Kodla.