olej na plátně
kolem roku 1920
vpravo dole
25 × 30 cm
Tato komorní, nicméně velice harmonicky komponovaná práce pochází z vrcholné fáze francouzské tvorby Otakara Kubína, v níž došel ke svému charakteristickému neoklasicistnímu projevu. Rodák z Boskovic, důležitý průkopník českého modernismu a obdivovatel Édouarda Maneta i Paula Cézanna, si obrazy vzniklými v jihofrancouzské Provence upevnil svou pozici malíře tzv. pařížské školy a vydobyl si tak uznání na mezinárodní umělecké scéně. Vedle jeho oblíbených námětů, jakými byly půvabné provensálské krajiny zalité sluncem nebo zátiší s čerstvě natrhaným kvítím, se motiv ovoce objevuje vzácněji. Pátraje po harmonii, hledal Kubín ve svých kompozicích způsob, jak zachytit přirozenou krásu přírody. Tradiční námět zátiší je v tomto půvabném díle naplněn svěžím nádechem každodenního života, v němž se projevuje neuvěřitelná lehkost a zároveň nadčasová krása. Střídmost forem i barev umocňuje vyznění kontrastu studených a teplých valérů. Okrové objemy pečlivě aranžovaného ovoce se plasticky vyjímají na vyváženém bílo-šedém pozadí. Něžnými malovanými detaily na porcelánovém talíři pak Kubín dosáhl harmonického vyznění celku. Dílo původně pochází ze sbírky Galerie d‘Art Français J.-F. van Deene v Amsterodamu, což dokládá štítek na rubu. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. J. Machalickým. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Posuzovaný obraz ‚Zátiší s ovocem‘ je autentickým, kvalitním, skvostně komorním dílem Otakara Kubína – Coubine […]“).