komb. tech. (olej, koláž) na plátně
1992
vpravo dole, na rubu
80 × 100 cm
Jírova vícevýznamová malba představuje autorovo charakteristické nazírání na realitu i jeho nezaměnitelný expresivní styl plný lyriky a citlivosti. I toto dílo zachycuje nesčetněkrát variovanou krajinnou scenérii z jeho rodného libereckého kraje, tentokrát malebnou podhorskou vesničku Tatobity s její barokní dominantou, kostelem sv. Vavřince, která inspirovala nejen našeho malíře, ale i vůdčí osobnost generace májovců, prozaika, básníka a novináře Jana Nerudu, který dle záznamů prý procházel obcí, jež jej podnítila k napsání Balady horské. Tu Neruda poprvé vydal v roce 1883 ve své nejznámější básnické sbírce Balady a romance, kde vyšla například i Romance o Karlu IV. nebo Dědova mísa. Jíra tak předložené plátno symbolicky věnoval Nerudovi nejen názvem obrazu, ale i obsahem, který se stejně jako v básni váže k motivu Velikonoc, konkrétně k Velkému pátku. Tyto křesťanské svátky se staly Jírovi důležitým tématem, které se vyskytuje v průběhu celé jeho tvorby, neboť v něm mohl zachytit v hřejivých tónech nadějeplnou atmosféru počínajícího jara. Hodnotu díla zvyšuje autorská adjustace a publikování v monografii Josef Jíra – Malíř a grafik – výběr díla (J. Jíra, Praha 2004, repro. č. 91) s chybně uvedeným rokem vzniku 1987. Na rubu se nachází autorův charakteristický přípis s názvem, signaturou, datací a rozměrem. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. Z. Štěpanovičovou. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.